آرشیو شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۱
صفحه آخر
۲۴

نمایش فیلم های «کاروای» و «فینچر» در روز دوم جشنواره کن

بزرگترین اتفاق سینمایی این روزها در شهر ساحلی کن کشور فرانسه سومین روز خود را نیز پشت سر گذاشت.

جشنواره، روز چهارشنبه با نمایش فیلم «شب های در به دری من» از کار وونگ کاروای گشایش یافت و میهمانان پس از عبور از روی فرش قرمز در کاخ جشنواره مورد استقبال ژیل ژاکوب، تی یر فرمو و کاترین دمپه مدیران جشنواره قرار گرفتند.

بسیاری از سینماگران مطرح جهان در شصتمین دوره کن حضور دارند. از آن جمله مایکل مور است که با دولت بوش نیز به چالش جدی رسیده. او فیلمی مستند به نام سیکو ساخته که دولت بوش درصدد است آن را نابود سازد.

تهیه کننده فیلم نیز به خبرگزاری فرانسه گفته فیلم را در منطقه ای امن در کانادا مخفی کرده اند که مور بتواند نسخه کامل این فیلم را در کن به نمایش بگذارد.

گفتنی است اگرچه ایران در این دوره جشنواره حضوری ندارد، اما چتر سینمای ایران توسط بنیاد سینمایی فارابی آغاز به کار کرده است. نمایش فیلم هایی نیز که برای فروش از ایران در بازار جشنواره عرضه می شوند، از 28 اردیبهشت ماه آغاز شد، اما در نخستین روزهای جشنواره پس از نمایش فیلم وونگ کاروای، مراسمی برگزار شد که در بخشی از آن مانوئل دی اولیویرا، فیلمساز 98 ساله پرتغالی سخنرانی کوتاهی کرد.

سخنرانی فیلمساز کهنه کار با نمایش غیر منتظره «آبزوردیا»، فیلم سه دقیقه ای دیوید لینچ همراه بود. فیلم لینچ آنقدر دیر ساخته شد که دست اندرکاران جشنواره نتوانستند آن را در نسخه نهایی To Each His Own Cinema بگنجانند، فیلمی متشکل از آثار چنددقیقه ای گروهی از فیلمسازان برنده نخل طلای کن سال های گذشته که به سفارش ژاکوب، رئیس جشنواره کن به مناسبت 60 سالگی این جشنواره ساخته شده و یکشنبه آینده در یک مراسم رسمی به نمایش در می آید.

استفن فریرز نیز که تا پیش از آغاز جشنواره فیلم کن از گفت و گوی مطبوعاتی منع شده بود، سرانجام لب به سخن گشود.

او گفت هیچ محدودیتی برای همکاران خود در هیات داوری قائل نخواهد شد. بخش «دو هفته کارگردانان» نیز با نمایش فیلم «کنترل» از انگلستان آغاز به کار کرد و با استقبال بی نظیر تماشاگران همراه شد.

فیلم «زودیاک» به کارگردانی دیوید فینچر و نقش آفرینی جیک گینل هال و روبرت دونی نیز اولین فیلم از 4 اثر ارائه شده سینمای آمریکا است که در دومین روز جشنواره فیلم کن در بخش رقابتی به نمایش درآمد.