آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۴
بین الملل
۵

مبارزه زودهنگام برای مجلس فرانسه

گروه بین الملل -درحالی که تنها دوهفته از پایان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می گذرد مبارزات انتخاباتی برای انتخاب 557 نماینده این مجلس از صبح دیروز در سراسر این کشور آغاز شد وتا دو هفته ادامه می یابد.

بعد از پیروزی راست گرایان درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه بخت این جناح برای تصاحب بیشترین کرسی ها در مجلس بیشتر شده است.نظرسنجی های متعدد حاکی است که راست گرایان پیروز در انتخابات ریاست جمهوری قادر خواهندبود بین 320 تا 380 کرسی را تصاحب کنند.دورنخست انتخابات مجلس فرانسه 10ژوئن (20خرداد) برگزار می شود.لازم به ذکر است «لوران فابیوس» نخست وزیر پیشین سوسیالیست درگفت وگو با یک شبکه تلویزیونی از اردوگاه چپ این کشور خواست تا برای این انتخابات متحد شوند.

* احتمال تعقیب قضایی شیراک

آلن ژوپه نخست وزیر اسبق فرانسه شب گذشته با بیان این که ژاک شیراک هم اکنون تنها یک شهروند عادی است، خواستار بازجویی از وی به سبب پرونده قضایی معلق درباره درآمدهای حزب متبوعش (RPR) شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی درباره این که آیا شیراک از سوی دادرس ها، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت، گفت: وی به عنوان رئیس جمهوری وضعیتی خاص داشت، اما حالا شهروندی مثل همه شهروند هاست.ژوپه که از همپیمانان سابق شیراک بوده است؛ هم اکنون در کابینه سارکوزی به عنوان نفر دوم انتخاب شده است. قرار است شیراک در ارتباط با فساد های مالی حزب وی (حزب اتحاد جنبش مردمی) در زمانی که شهردار پاریس بود؛ مورد بازجویی قرار گیرد.در سال 2004، ژوپه به علت دست داشتن در جمع آوری غیر قانونی بودجه حزب شیراک محکوم شد؛ در دادگاه استیناف محکومیت وی به 14 ماه حبس و یک سال محرومیت از فعالیت های دولتی کاهش یافت.