آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۴
ایران زمین
۲۰

احتمال آسیب شبکه برق خوزستان به دلیل آلودگی شدید هوا

براساس اعلام اداره هواشناسی خوزستان آلودگی هوای این استان 19 برابر حدمجاز است که این مساله برای شبکه برق استان نگران کننده شده است.

محمود جانفربان لاریچه، معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای استان خوزستان در این باره گفت: در صورتی که شدت رطوبت و غلظت ذرات معلق در هوا زیاد باشد منجر به قطعی احتمالی برق و وارد کردن خسارات به تجهیزات و شبکه های برق می شود.

وی افزود: آلودگی هوا موجب نشستن ذرات ناشی از گرد و غبار برروی مقره ها و خطوط انتقال فوق توزیع می شود که این امر مشکلاتی را به دنبال خواهدداشت. وی یادآور شد: آلودگی هوا افزون بر شهر اهواز، در شهرهای امیدیه، سوسنگرد، حمیدیه، بستان، هویزه، خرمشهر، آبادان، رامهرمز و اندیمشک نیز وجوددارد.

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای خوزستان بااشاره به تعداد پست ها و طول مدار خطوط انتقال شبکه برق خوزستان اظهارداشت: در مجموع 149 پست انتقال و فوق توزیع و حدود 7 هزار و 95 کیلومتر طول مدار خطوط انتقال شبکه برق خوزستان در 2 استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وجوددارد که سالی حداقل 2 بار برای زدودن ذرات ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا شست وشو داده می شوند. وی همچنین تصریح کرد: سالانه حدود 5 هزار کیلومتر خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع به علت نشستن ذرات ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا در حالت برقدار با آب مقطر و معمولی شست وشو داده می شوند.

وی افزود: در سال گذشته نیز بیش از 4 هزار لیتر آب مقطر در سطح استان خوزستان برای شست وشوی خطوط درحالت برقدار و حدود 2 میلیون لیتر آب معمولی برای شست وشوی خطوط و پست ها در حالت بی برقی استفاده شده است. براساس اعلام اداره هواشناسی استان خوزستان، این آلودگی هوا ناشی از فعال شدن سامانه کم فشار در عراق و وجود جریانات جنوبی و انتقال رطوبت و گرد و خاک به این استان است.