آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۴
صفحه آخر
۲۴

سهرابی نژاد و رباعی آینه ها

گروه فرهنگ و هنر: محمدرضا سهرابی نژاد شاعر این روزهاست. روزهایی که همه برای خواندن دنبال فرصت های کوتاه می گردند. رباعی های سهرابی نژاد ریشه در ضرب المثل های فارسی دارند. ضرب المثل هایی که بخش اعظمی از فرهنگ ایران را در خود پنهان دارند. رباعی های او عموما به بافت گفتاری زبان نزدیک اند و بازگوکننده نگاه سهرابی نژاد به اجتماع و پیرامون او هستند. محمدرضا سهرابی نژاد سال 1332 در تهران متولد شده است.

از سهرابی نژاددر قالب های مختلفی شعر منتشر شده و در همه این قالب ها او سعی دارد زبان شخصی خود را برای بیان افکارش حفظ کند. بخشی از دغدغه های شاعر مجموعه «وطنم، ابراهیم» توجه به فرایندهای بزرگ فرهنگی و اساطیری این سرزمین است. به طور مثال او در بخش اعظمی از شعرهایش به واقعه کربلا و دوران دفاع مقدس اشاره دارد.

شعرهای او نه تنها بازگوکننده حوادث بزرگ اساطیری هستند، بلکه آنها را با دقت نظر به مخاطب معرفی چندباره می کند.از سهرابی نژاد تاکنون 6 مجموعه شعر چاپ شده و 4 مجموعه در حال چاپ است. «اشارات اشک» نخستین مجموعه شعر اوست که در سال 1369 منتشر شده در سال 1378 گزیده ادبیات معاصر شماره 22 نیز به اشعار وی اختصاص دارد.

این همه باران مجموعه شعر دیگر اوست که سال 1380 به چاپ رسیده است. آینه ها، ناگهان زلال از دیگر مجموعه اشعار اوست. از صاعقه تا باران، رباعی دیروز، رباعیات طنز و قرآن در غزلیات سعدی 4 کتابی است که سهرابی نژاد در دست انتشار دارد.