آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۰۷
ادب و هنر
۹

عجیب ترین خبر هفته تجزیه و تحلیل این خبر برای عاشقان سینه چاک آزادی مطلق در اروپا و آمریکا بسیار راهگشا خواهد بود!

محمدرضا پارسا

درشرایطی که اروپا و آمریکا از آزادی مطلق و نبودن هیچ نوع نظارت درجامعه سخن می گویند و سایرکشورها را هم به آن تشویق می کنند خبری و حشتناک منتشر شد. خبر وحشتناکی که برای شیفتگان اروپا و آمریکا عبرت آموز است.

برای آنها که ژست مخالفت با نظارت را می گیرند.

آنها که در روزنامه ها و خبرگزاری ها و سایت ها «نظارت بر آثار ادبی وهنری» را خلاف آزادی می دانند و نمونه قابل قبول آزادی را در رفتار کشورهای غربی می جویند:

نویسنده ضد هولوکاست از نمایشگاه کتاب لهستان اخراج شد.

نویسنده انگلیسی که به علت نفی هولوکاست از سوی دادگاه اتریش به زندان محکوم شده بود، از نمایشگاه کتاب لهستان اخراج شد.

مقامات برگزارکننده نمایشگاه کتاب ورشو لهستان از «دیوید - اروینگ» نویسنده انگلیسی که هولوکاست را نفی کرده است. خواستند تا این نمایشگاه را ترک کند و از آن خارج شود.

رئیس نمایشگاه کتاب ورشو با بیان این که قرار بود «اروینگ» در این نمایشگاه کتاب هایش را در غرفه ویژه ای معرفی کند، گفت:«بعد از آن که برگزارکنندگان از ماهیت کتاب های اروینگ مطلع شدند، از او خواستند تا نمایشگاه کتاب را ترک کند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، وی در ادامه گفت:«چون پیام اروینگ در کتاب هایش مغایر قانون لهستان است و از آنجا که اجازه نمایش کتاب هایش را نخواهیم داد، از او خواستم تا این جا را ترک کند. اما اروینگ در ابتدا مخالفت کرد و با فریاد گفت که این جا آزادی بیان وجود ندارد و لهستان کشوری دموکراتیک نیست؛ ولی سرانجام نمایشگاه کتاب را ترک کرد.»

اروینگ به اتهام نفی واقعه هولوکاست از سوی دادگاه لهستان به سه سال زندان محکوم شد.

اما بعد از آن که دو سوم مدت حبس خود را گذراند، آزاد شد.