آرشیو چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۶
جهان
۳

تشدید تحریم های سودان

گروه بین الملل: دولت امریکا روز گذشته تحریم های سودان را تشدید کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تلاش های امریکا در سازمان ملل برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران دارفور در غرب سودان ناکام ماند. بوش روز گذشته برای 31 کمپانی و 4 فرد که برخلاف تحریم ها عمل کرده بودند نیز جرایمی در نظر گرفت.

جنگ داخلی در غرب سودان و در منطقه دارفور از سال 2003 آغاز شده و تاکنون 200 هزار کشته برجا گذاشته است. دو میلیون نفر نیز تاکنون آواره شده اند.شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2004 از دولت سودان خواست تا به راه حل پیشنهادی این شورا برای پایان دادن به بحران دارفور عمل کند، اما تعلل دولت عمرالبشیر این ذهنیت را ایجاد کرد که این ناآرامی ها با حمایت دولت سودان صورت می گیرد. البشیر همچنین ماه ها در پذیرش نیروهای صلح بان بین المللی تعلل کرد.نخستن تحریم ها بر ضد سودان در سال 97 به اجرا درآمد.ماه گذشته بوش پیشنهاد سازمان ملل برای صبر بیشتر در مورد پرونده سودان را رد کرد. سازمان ملل امیدوار بود با انجام مذاکرات بیشتر با دولت سوریه مانع از وضع تحریم های شدیدتر شود.

یکی از مقامات رسمی کاخ سفید در توجیه این اقدام بوش می گوید:«رئیس جمهور اعتقاد دارد که بیش از این نمی توان صبر کرد تا روز به روز مردم سودان شاهد مشکلات و وحشی گری های بیشتری باشند. از این پس در چارچوب شورای امنیت باید تصمیم گیری کرد.»

یکی از اصلی ترین شرکای تجاری سودان چین است و همین کشور طرح های سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت ها و تشدید تحریم ها را وتو کرد.چین بزرگترین صادرکننده اسلحه به سودان و در مقابل اصلی ترین مشتری نفت این کشور آفریقایی است.