آرشیو یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۵۴
بین الملل
۵

نهرالبارد در آستانه اشغال نظامی

گروه بین الملل اردوگاه نهرالبارد دیروز شاهد شدیدترین نزاع نیروهای امنیتی لبنان و گروه سلفی فتح الاسلام بود. ناظران لبنانی حجم آتش باری و عملیات نظامی ارتش لبنان در اردوگاه آوارگان فلسطینی را بی سابقه گزارش کرده اند.

برپایه گزارش رسانه های لبنان ارتش هم اینک بر مناطق شمالی و شرقی اردوگاه که مرکز فتح الاسلام است تسلط پیدا کرده و باقی مانده نیروهای فتح الاسلام به عمق خانه های اردوگاه عقب نشینی کرده اند.

بیش از 15 نفر از نیروهای فتح الاسلام به اسارت نیروهای امنیتی لبنان درآمدند و جست وجوی خانه به خانه برای از بین بردن این گروه در اردوگاه نهرالبارد آغاز شده است.

این منابع از حرکت ارتش به سوی عمق مسکونی اردوگاه خبر داده و گفته اند: بیش از پنجاه دستگاه تانک با همراهی توپخانه از ورودی های شمالی و شرقی اردوگاه وارد محوطه نهرالبارد شده اند. همچنین ارتش لبنان با صدور بیانیه ای، از اعضای فتح الاسلام خواست تا خود را تسلیم کنند. در همین حال، پناهندگان فلسطینی در اعتراض به گلوله باران شدید اردوگاه «نهرالبارد» در شمال لبنان از سوی ارتش لبنان اعتصاب کردند.

پناهندگان فلسطینی اردوگاه نهرالبارد و البداوی در برابر ساختمان کمیته کاریابی و کمک رسانی سازمان ملل «آنروا» در اردوگاه بداوی دست به اعتراض زدند.

همچنین، پناهندگان فلسطینی در اردوگاه شتیلادر بیروت نیز در اعتراض به ادامه درگیری ها در اردوگاه نهرالبارد، تحصن کردند.

تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «دولت لبنان آنچه را که ضروری است برای مبارزه با گروه های تروریستی بسیار خطرناک و اعمال قانون و نظم در کشور انجام می دهد».

خبر دیگری از بیروت حاکی است که در فضای غبارآلود نهرالبارد «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل با فؤاد سنیوره نخست وزیر لبنان گفت وگو کرده و خواهان تشکیل سریع دادگاهی بین المللی برای رسیدگی به پرونده قتل رفیق حریری شده است.