آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۱۵
برش های کوتاه
۹

استثمار کارگران در کشورهای در حال توسعه

گروه ترجمه: سازمان جهانی کار اعلام کرد بیش از 600 میلیون انسان در سرتاسر جهان از ساعات طولانی کار رنج می برند و در راس همه آنها ساکنان پرو قرار دارند و کارگران بریتانیایی در قیاس با دیگر کشورها مورد کمترین استثمار کاری قرار می گیرند.

در این گزارش که بر اساس مطالعات صورت گرفته در 50 کشور به عمل آمده است سازمان ملل مدعی شده که بسیاری از کشورها از کارگران خود بیش از 48 ساعت در هفته کار می کشند. این رقم بیشترین ساعت کار تعیین شده جهانی در هفته است.بیش از 9/50 درصد مردم پرو بیش از 48 ساعت در هفته کار می کنند و ساعات کار 5/49 درصد ساکنان کره جنوبی،

7/46 درصد اهالی یونان و 4/44 درصد پاکستانی ها از میزان استاندارد بیشتر است.در کشورهای توسعه یافته که ساعات کار آنها به مراتب کمتر است 7/25 درصد کارمندان انگلیسی بیش از 48 ساعت در هفته کار می کنند و در حدود 5/25 درصد اسرائیلی ها، 4/20 درصد استرالیایی ها، 2/19 درصد سوئیسی ها و 1/18 درصد امریکایی ها مورد سوءاستفاده کارفرمایان خود از لحاظ ساعات کاری قرار می گیرند.جان سی مسنجر یکی از نویسندگان این گزارش می گوید: «تنها خبر خوب موجود تلاش برای نزدیک کردن ساعات کار به استاندارد تعیین شده توسط وزارت جهانی کار در کشورهای در حال توسعه است. با این وجود نتایج به دست آمده از این تحقیق بسیار تکان دهنده است.»سازمان جهانی کار بر این باور است که ساعات کمتر کار باعث سلامتی و بهبود زندگی خانوادگی افراد شده و میزان حوادث ناشی از کار را به شدت کاهش می دهد. توسعه کارهای خدماتی مانند صنعت گردشگری و حمل و نقل و توسعه غیر استاندارد اقتصاد که منجر به استخدام کارمندان و کارگران بدون قرارداد می شود از جمله عوامل طولانی شدن ساعات کاری است. اما شایان ذکر است که پدیده جهانی شدن و عناصر مربوط به آن بزرگ ترین نقش را در افزایش ساعات کاری مردم جهان دارند.