آرشیو شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۲۶
اخبار کشور
۲

رئیس جمهورترکمنستان با پیشنهاد احداث راه آهن مشترک به تهران آمد

رئیس جمهوری ترکمنستان عصر دیروز در رهس هیاتی بلند پایه برای سفری دو روزه وارد تهران شد و در نهاد ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی آقای احمدی نژاد قرار گرفت.

دکتر محمود احمدی نژاد پس از مراسم استقبال رسمی از «قربان قلی بردی محمداف» همتای ترکمنستانی خود، در یک نشست خبری مشترک با وی شرکت کرد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی از همان ابتدا، از استقلال ترکمنستان دفاع کرد و گفت: این سیاست را همچنان قاطعانه ادامه می دهیم و پیشرفت آن کشور را پیشرفت خود می دانیم.

رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به پیشنهاداتی که رئیس جمهور ترکمنستان قرار است برای گسترش روابط و همکاری های دو جانبه ارائه دهد، اظهار داشت: ایران از پیشنهادات دولت ترکمنستان استقبال می کند و از برنامه های خوب طراحی شده توسط آقای محمداف برای پیشرفت و آبادانی آن کشور خرسند است و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه خواهیم داد تا به توافق و تصمیم مشترک دست یابیم.

«قربان قلی بردی محمداف» نیز در این نشست خبری مشترک درخصوص اهمیت مناسبات ایران و کشورش اظهار داشت: روابط دو کشور روابط خوبی است که باید توسعه یابد.

رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کرد: در جریان سفر خود به ایران پیشنهاداتی در حوزه ارتباطات حمل و نقل ارائه خواهد داد و خاطر نشان کرد در صورتی که این پیشنهادات مورد موافقت دولت ایران قرار گیرد، برای دو دولت و دو ملت و دو کشور سودمند خواهد بود.

وی، یکی از پیشنهادات خود را احداث راه آهن مشترک بین دو کشور جمهوری اسلامی و ترکمنستان عنوان کرد و متذکر شد: در صورتی که جاده ریلی مذکور ایجاد شود، انتقال محموله به کشورهای ثالث منافع فراوانی نصیب ایرانیان و ترکمن ها خواهد کرد.