آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۲۹
اخبار خارجی
۱۶

انفجار مسجد شیعیان در بغداد75 شهید و 130 مجروح

انفجار یک بمب قوی در برابر مسجد شیعیان در مرکز بغداد 205شهید و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ها به نقل از منابع امنیتی و پلیس عراق، روز گذشته بر اثر انفجار یک کامیون بمب گذاری شده در کنار مسجد «خیلانی» 75نفر شهید و 130تن دیگر زخمی شدند.

در این انفجار که از دو ماه گذشته تاکنون بزرگترین انفجار محسوب می شود بخش اعظمی از مسجد تخریب شد و 10خودرو به کلی در آتش سوخت و به تعداد زیادی از خودروها و همچنین منازل مسکونی آسیب جدی وارد شد.

در پی این انفجار ستونی از آتش و دود منطقه گسترده ای از آسمان بغداد را فراگرفت که تا ساعت ها از اقصی نقاط پایتخت قابل مشاهده بود.

عملیات گسترده نظامی

پس از چند هفته تاخیر عملیات گسترده هوایی و زمینی ارتش عراق و آمریکا برای دستگیری افراد مظنون از بامداد روز گذشته در داخل و حومه «بعقوبه» واقع در شمال شرق بغداد آغاز شد.

ارتش آمریکا در بیانیه ای که منتشر کرد تعداد نیروهای نظامی را که در این عملیات گسترده شرکت کرده اند 10هزار نفر اعلام کرد. ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد که از اولین ساعات شروع این عملیات 25 فرد مسلح در شهر بعقوبه کشته شدند.

ارتش آمریکا روز گذشته همچنین از کشته شدن یکی از نظامیان این کشور در درگیری با افراد مسلح در بخش شرقی بغداد خبر داد.

به این ترتیب آمار تلفات رسمی نیروهای آمریکایی در عراق به 3520 تن رسید. از سوی دیگر، پلیس عراق از کشف 36جسد ناشناس در مناطق پراکنده در بغداد و موصل خبر داد. به گفته پلیس عراق این افراد به ضرب گلوله به قتل رسیده اند.

یک منبع وزارت کشور عراق نیز روز گذشته اعلام کرد افراد مسلح ناشناس دست کم پنج نیروی ارتش عراق را نزدیک شهر بعقوبه کشتند و 16تن دیگر را زخمی کردند.

همچنین یک پزشک بیمارستانی در عراق اعلام کرد شمار تلفات دو روز درگیری میان افراد مسلح وفادار به مقتدا صدر و پلیس عراق در شهر «ناصریه» در جنوب این کشور به 35نفر افزایش یافت.

گفتنی است روز گذشته ساختمان دفتر نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز دچار حریق شد اما به کسی آسیب نرسید.