آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۲۹
اخبار کشور
۱۴

عبدالله گل خواستار تداوم گفت وگوهای ایران و آمریکا شد

عبدالله گل در تماس تلفنی با وزیر خارجه کشورمان، دور اخیر گفت وگوهای تهران- واشنگتن پیرامون عراق را مثبت ارزیابی کرد و خواستار تداوم این گفت وگوها شد.

عبدالله گل در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به سفر هیئت های سیاسی و اقتصادی ترکیه به کشورمان ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور روندی رو به گسترش را طی کند.

وی با اشاره به اینکه گفت وگوهای ایران و آمریکا پیرامون عراق باعث ایجاد فضایی مثبت شده است، ابراز امیدواری کرد که این گفت وگوها تداوم یابد.

وزیر خارجه ترکیه بازداشت دیپلمات های ایرانی در اربیل و عدم دسترسی کنسولی کشورمان به این افراد را غیر قابل قبول خواند و از حسن اعتماد جمهوری اسلامی ایران در انتخاب آنکارا به عنوان مکان انجام دور اخیر گفت وگوهای هسته ای تشکر کرد.

وزرای خارجه دو کشور در این تماس تلفنی هم چنین پیرامون آخرین تحولات روابط تهران- آنکارا و همچنین مهم ترین تحولات منطقه ای گفت وگو کردند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از روند همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: علیرغم سیاست ها و اقدامات غلط آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدام غیرقانونی حمله به کنسولگری ایران در اربیل و ربودن ماموران کنسولی و تصویب بودجه رسمی در کنگره به منظور فعالیت هایی که بی نتیجه بودن آنها در 28 سال گذشته به اثبات رسیده، تهران صرفا به درخواست دولت و مردم عراق و کاهش دردها و آلام آنها حاضر شد با آنها (آمریکا) گفت وگو کند.

متکی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به سیاست خود در حمایت از تمامیت ارضی، وحدت ملی و دولت منتخب عراق ادامه خواهد داد.