آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
بین الملل
۵

مالکی: تروریست ها جنگ طایفه ای جدید آغاز کرده اند

گروه بین الملل - نوری المالکی نخست وزیر عراق در واکنش به حمله تروریستی به مسجد الخلانی در بغداد که به کشته شدن 78 نفر و زخمی شدن 224 نفر منجر شد، با محکوم کردن آن هدف عاملان این حمله را دامن زدن به فتنه انگیزی طایفه ای و قومی در این کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، وی طرفداران صدام و تکفیری ها را عاملان اصلی این جنایت خواند و گفت: بار دیگر تکفیری ها و صدامی ها حرمت مقدس خانه خدا را شکستند و خون افراد بی گناه را به زمین ریختند. المالکی تاکیدکرد: ائتلاف صدامی ها و تکفیری ها درصدد به راه انداختن فتنه انگیزی طایفه ای در عراق است.

عراق روز سه شنبه خونین ترین روز را پشت سر گذاشت که در آن دست کم 300 نفر کشته و زخمی شدند که بیشتر آنان در انفجار با کامیون بمب گذاری شده به مسجد شیعیان «الخلانی» در مرکز بغداد جان باختند. در این انفجار 78 نفر از جمله 9 زن کشته و 224 نفر دیگر زخمی شدند. در این انفجار همچنین 20 دستگاه خودرو از بین رفت و 25 باب مغازه اطراف این انفجار تخریب شد.

مقبره محمدبن عثمان عمری معروف به الخلانی نایب دوم امام زمان(عج) در دوره غیبت صغری در این مسجد قرار دارد.

ادامه عملیات مشترک آمریکا و عراق در دیاله

ارتش آمریکا دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: گروه ضربت «آذرخش» از ساعات اولیه بامداد عملیات وسیع خود را در داخل و حومه شهر بعقوبه مرکز استان دیاله برای متلاشی ساختن پایگاه القاعده در منطقه در پیش گرفتند.

در روز اول این عملیات 30تن از افراد القاعده کشته شدند. این عملیات وسیع با مشارکت 7هزار و 500 سرباز آمریکایی و 2هزار و 500سرباز و پلیس عراقی انجام می شود.

استان دیاله از زمان اشغال نظامی عراق شاهد خشونتهای قومی متعدد بوده است و از پایگاه های القاعده در عراق به شمار می رود.