آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
بین الملل
۵

اولمرت: مذاکره فوری با سوریه بعیداست

گروه بین الملل: ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد با رویه ای که بشاراسد رئیس جمهوری سوریه درپیش گرفته است؛ مذاکرات فوری با این کشور بعید است. اما آمریکا مجوز مذاکره با سوریه را به اسرائیل داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولمرت پیش از دیدار با «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن گفت: مطمئن نیستم که رویکرد رئیس جمهوری سوریه زمینه مذاکرات فوری بین دمشق و تل آویو را ممکن کند. درعین حال مسئولان بلندپایه اسرائیلی، بتازگی بر برقراری تماس های غیرمستقیم با سوریه با هدف مطلع شدن از مقاصد این کشور درباره امکان دستیابی به صلح با اسرائیل تاکید کردند. اما بوش در این زمینه گفت: اسرائیلی ها می توانند خودشان با سوریه وارد مذاکره شوند و نخست وزیر اسرائیل اگر می خواهد با دمشق مذاکره کند؛ نیازی به دخالت من نیست و اولمرت باید در این باره خود تصمیم بگیرد.

توافقنامه نظامی جدید آمریکا با رژیم صهیونیستی بوش اعلام کرد: یک دیپلمات ارشد این کشور را برای ادامه مذاکرات درمورد انعقاد یک توافقنامه کمک نظامی جدید و 10 ساله با «اسرائیل»، به «تل آویو» اعزام خواهدکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوش پس ازگفت و گو با اولمرت که درکاخ سفید صورت گرفت، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «من بشدت متعهد به امنیت، بقای اسرائیل و حفظ پیشرفت کیفی نظامی آن هستم.» بوش تاکید کرد درصدد اعزام «نیکلاس برنز» معاون وزیرخارجه آمریکا به اسرائیل درماه ژوئیه (تیر) است تا تبادل نظرهای لازم را با هدف انعقاد هرچه سریع تر این توافقنامه انجام دهد.