آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
صفحه آخر
۲۴

ثبت دو اثر ایران در میراث مستند یونسکو

گروه فرهنگ و هنر: دو اثر مکتوب تاریخی ایران که از طرف جمهوری اسلامی برای ثبت در حافظه جهانی به یونسکو تسلیم شده بود به حافظه جهانی پیوست.

«شاهنامه بایسنقری» و «وقف نامه ربع رشیدی» دو اثر پیشنهادی از 3 اثر ایرانی بودند که در میراث مستند یونسکو به ثبت رسیدند.

«وقف نامه ربع رشیدی» که در اوایل قرن هشتم هجری قمری و توسط خواجه رشید الدین فضل الله همدانی وزیر غازان خان ایلخانی به رشته تحریر در آمده به تبیین نظام مدیریتی و تشکیلات اداری؛ مالی و شرایط وقف و مصارف مجموعه بزرگ ربع رشیدی در شهر تبریز می پردازد و هم اکنون در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می شود.

«شاهنامه بایسنقری» نیز یکی از نسخه های منحصر به فرد و بی نظیر شاهنامه در سطح جهان است که دارای 22 نقاشی مینیاتور به سبک هرات بوده و در سال 1430 میلادی به سفارش بایسنقر نوه تیمور لنگ تهیه شده است. این اثر نیز در کتابخانه سلطنتی کاخ موزه گلستان نگهداری می شود.

گفتنی است در برنامه حافظه جهانی که هر دو سال یکبار برگزار می شود؛ هر کشور تنها می تواند دو اثر را معرفی کند که در این دوره با توجه به معرفی نشدن اثر از سوی ایران در دوره های گذشته؛ به کشورما اجازه داده شد سه اثر را معرفی کند.

براساس آئین نامه کمیته ملی حافظه جهانی؛ در ایران آثار پیشنهادی پس از انتخاب از سوی کمیته ملی حافظه جهانی جمهوری اسلامی ایران و ثبت در حافظه ملی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می شود به کمیسیون ملی یونسکو در تهران و از آن طریق به سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پاریس معرفی می شوند.