آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
صفحه آخر
۲۴

بازگشت سمندریان به عالم نمایش

حمید سمندریان پس از مدت ها دوری از عالم نمایش به دعوت مرکز هنرهای نمایشی، نمایش ملاقات با بانوی سالخورده را روی صحنه خواهد برد.

سمندریان به ایسنا گفت: «نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده یکی از شاهکارهای فردریش دورنمات است که می توان آن را با دیدی سیاسی، اخلاقی و یا حتی اجتماعی اجرا کرد ولی با توجه به ایده ه های اصلی نویسنده، قصد دارم تا آن را با نگاهی فلسفی اجرا کنم.» وی افزود: «دورنمات تاکید زیادی به شناخت بشر و عملکرد های او دارد و موضوع مسخ انسان توسط عقل دغدغه اصلی نویسنده در این نمایشنامه است.»

سمندریان که آخرین بار در سال 79 نمایش بازی استریندبرگ را به صحنه برد، تصمیم دارد بعد از 7 سال تمرینات این نمایشنامه را ظرف یک ماه و نیم آینده آغاز کند. وی درباره گروه اجرایی این نمایش گفت: هر کار ترکیبی از 60 تا 70 بازیگر است که 20 نفر آنها نقش های اصلی نمایش را شامل می شوند و باید از بازیگران خوب و حرفه ای بهره بگیرم.»

سمندریان از کارگردان های خوب و مطرح تئاتر کشور به شمار می آید که تاکنون اکثر آثار دورنمات را در ایران روی صحنه برده است. او را در این سال ها غیر از بازی استریندبرگ با نمایش دایره گچی قفقازی به یاد می آوریم که براساس متنی از برتولت برشت روی صحنه برد.