آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۶۱۸۱
شهرستان ها
۶

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی: نگاه های سنتی به تولید در بخش کشاورزی جوابگوی انتظارات نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نگاه های سنتی به کشاورزی جوابگوی انتظارات چشم انداز دهه های آینده نیست و باید به روش های کارآمد و علمی مجهز شد. سلمان شفاعت در همایش فارغ التحصیلان و اعضای تشکل های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: برنامه های درازمدت در بخش های کشاورزی، باغداری و دامداری بر استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی متمرکز است. وی، ایجاد زیرساخت های محکم و قابل قبول در کشاورزی را برابر با حصول استقلال اقتصادی کشور دانست و بر اجرایی شدن هرچه بیشتر اصل 44قانون اساسی در واگذاری مسئولیت های اجرایی به بخش خصوصی کارآمد و تشکل های مردمی تاکید کرد.شفاعت، نگاه عمومی به فعال شدن فارغ التحصیلان دانشگاه ها در این عرصه را نگاهی زیربنایی و فراتر از اشتغال برای آنان دانست و مسئولیت خطیر و مهم آنان در شکستن حصارهای سنتی در شیوه های تولید را یادآور شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین سه چالش اقتصاد کشاورزی ایران راکه شامل جهانی شدن، فرسودگی منابع و برنامه های ناکارآمد و افزایش جمعیت است را تشریح کرد و تنها راه فایق آمدن بر این چالش ها را بکارگیری نیروهای باسواد و مسئولیت پذیر با برنامه های کارا توصیف نمود.رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، همچنین در جمع مسئولان امور کشاورزی و جمعی از باغداران شهرستان ملکان بر عزم جدی این سازمان نسبت به گسترش باغات انگور به شیوه “روسیمی “در آذربایجان شرقی تاکید کرد.شفاعت افزود: سرمازدگی 20درصدی باغات انگور شهرستان ملکان در زمستان گذشته نباید سیاست های کلان بخش باغداری و کشاورزی در زمینه تولید محصولات کشاورزی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی یادآور شد: آفتاب گیر بودن، افزایش کمیت و کیفیت انگور، تسهیل در مبارزه با علف های هرز، امکان انتقال سریع محصول در هنگام برداشت انگور به مراکز فروش و فرآوری و وجود قند بالادر محصولات تولیدی از مزیت های باغات انگور به شیوه روسیمی است. وی گفت: تجربه سال های گذشته نشان داده که میزان تولید انگور در باغات روسیمی شش برابر باغات پشته ای و سنتی است و این سازمان همچنان با اعطای تسهیلات و ترغیب باغداران سعی دارد باغات به شیوه روسیمی را جایگزین باغات پشته ای کند.