آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۳۶
حوادث
۱۵

سازمان ملل متحد اعلام کرد زندگی یک میلیارد نفر در محله های فقیرنشین

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: مبارزه برای به نصف رساندن فقرشدید تا سال 5102 در محله های فقیرنشین دنیا ادامه خواهد یافت. محله هایی که هم اکنون یک میلیارد نفر در آن زندگی می کنند و 09 درصد آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند.

به گزارش ایسنا، محمد عبدالاحد دیروز در دانشگاه تهران و در جلسه ارائه گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 7002 با موضوع اصلی شهرنشینی افزود: برای کاهش پیامدهای مضر شهرنشینی و به حداکثر رساندن مزایای بالقوه آن تلاش بسیار اندکی صورت گرفته است.

وی گفت: شهرها نگرانی های اضطراری و عمده ای مانند فقر، مسکن، محیط زیست و نظارت دارند در حالی که مزایای بالقوه شهرنشینی از زیان های آن بیشتر و مهمتر است.

وی افزود: به منظور بهره برداری از فرصت های توسعه که شهرنشینی به همراه می آورد، نیاز به رویکردهای جدید و مبتکرانه داریم که وجود آن ها هم اکنون ضروری است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: غلط اندیشی های متداولی درباره شهرنشینی در کلان شهرها رخ می دهد، مهاجرت از روستا به شهر دلیل اصلی رشد شهرنشینی است که می تواند و باید متوقف شود و این که شهرها میزان زیادی از فضای زمین را اشغال می کنند و این مساله به محیط زیست آسیب می رساند.

عبدالاحد خاطرنشان کرد: شهرنشینی به دلیل عظمت و سرعتی که دارد، وضعیت آینده اجتماعی و زیست محیطی بشر را تعیین خواهد کرد.

این مقام رسمی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفت: از آنجا که سیاست های جاری شهرنشینی غیرموثر و ناکارآمد هستند، خط مشی های هوشمندانه و دوراندیشانه می توانند توان بالقوه مثبت شهرنشینی را آزاد کنند.