آرشیو دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۷۶
بین الملل
۲۱

انتقاد مالکی از حمله آمریکا به شهرک صدر

گروه بین الملل - در پی حمله اخیر نیروهای نظامی آمریکا به شهرک شیعه نشین صدر، مالکی نخست وزیر عراق هجوم به این شهرک را محکوم کرد.

مالکی در این باره گفت: «هرگونه اقدام و عملیات نظامی توسط نیروهای آمریکایی حاضر در عراق باید به تایید دولت این کشور برسد.»

* استرالیا هم بوش را تنها می گذارد

«جان هاوارد» نخست وزیر استرالیا، سرسخت ترین حامی آمریکا در جنگ عراق نیز مخفیانه سرگرم تلاش برای تدوین طرحی جهت خروج نیروهای استرالیایی از عراق تا فوریه 2008 است.

به نوشته روزنامه ساندی تلگراف چاپ استرالیا، برخی منابع نظامی که خواستند نامشان فاش نشود، این طرح را یکی از محرمانه ترین طرح ها در دولت استرالیا توصیف کردند.

این روزنامه نوشت: «طرح خروج نیروها از عراق عمدتا در مورد سربازانی است که بنا بر مصالح امنیتی در جنوب عراق مستقر شده اند.» انتشار این شایعات در حالی است که هاوارد هفته گذشته گفت هیچ تصمیمی برای خروج نیروهای استرالیایی از عراق ندارد و بارها اعلام کرده است که ارتش استرالیا تا زمانی که لازم باشد در عراق باقی خواهد ماند.

* انتقاد روسیه از قطعنامه مربوط به عراق در شورای امنیت

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از قطعنامه جدید شورای امنیت در مورد بسته شدن کمیسیون نظارت سازمان ملل در عراق، اعلام داشت که مسائل بسیاری در رابطه با وجود سلاحهای کشتار جمعی عراق همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. به گزارش سایت خبری «راس بالت»، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام داشت که قطعنامه مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ روشنی به مساله وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق در مارس 2003 نمی دهد.شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه خود درباره بسته شدن کمیسیون نظارت، کنترل و بازرسی سازمان ملل متحد در عراق رای گیری کرد که روسیه به آن رای ممتنع داد.