آرشیو دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۷۶
دانش
۱۳
فناوری

تولید پلیمر از ضایعات صنایع پتروشیمی

برای نخستین بار در کشور از ضایعات تولید لوله پی وی سی pvc در صنایع پتروشیمی، نوعی پلیمر باکیفیت بالابه دست آمد.

بهزاد شیرکوند هداوند مسئول دفتر نظارت و ارزشیابی پژوهشگاه صنایع رنگ در گفت و گو با ایرنا افزود: همه روزه مقادیر بسیار زیادی ضایعات از تولید لوله پی وی سی تولید و سوزانده می شود.

وی اظهار داشت: این فرایند علاوه بر این که هزینه هایی را بر صنایع پتروشیمی تحمیل می کند، گازهای سمی خطرناکی را حین سوختن تولید می کند که باعث آلودگی شدید محیط زیست و در نتیجه آسیب رساندن به سلامت انسان می شود.

شیرکوند هداوند اضافه کرد: نخستین راه حل برای این که به نحو مفیدی بتوان از این ضایعات استفاده و از سوزاندن آنها جلوگیری کرد،جداسازی مواد تشکیل دهنده آنهابود، اما با مطالعات انجام گرفته این نتیجه به دست آمدکه نمی توان حلال هایی بادرجه خلوص بالاکه دوباره در فرایند تولید پی وی سی مورد استفاده قرار گیرد، به دست آورد.

وی که خود مجری این طرح بود افزود: بنابراین روش پلیمرکردن ضایعات شکل گرفت که عامل «پلی سولفاید» به «پلی سولفاید پلیمر جامد» و بعد از آن مایع تبدیل شد.به گفته وی، مواد باقیمانده از این تبدیل، آب نمک است که در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. مسئول دفتر نظارت و ارزیابی پژوهشگاه صنایع رنگ با اشاره به این که پلی سولفاید پلیمر، پلیمری بسیار پرکاربرد با خواص قابل توجه است اظهار داشت: این پلیمر در برابر اوزون،نور، اکسیژن، آب، روغن ها و بسیاری از حلال ها بسیار مقاوم است و با توجه به نوع آن دارای انعطاف پذیری، قابلیت ارتجاع و مقاومت کششی بالامی باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این خواص، پلیمر به دست آمده برای انواع مصارف پوشش، درزبندی، عایق کاری، قالب گیری و نگهداری مواد و حمل و نقل استفاده می شود.

شیرکوند هداوند گفت: در حال حاضر تحقیقات درمورد استفاده های دیگر از پلی سولفاید پلیمر مایع و جامد در صنایع مختلف ادامه دارد.