آرشیو دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۷۶
صفحه آخر
۲۴

ساعد مشکی و گرافیک امروز ایران

«دوسالانه گرافیک ایران بسیار خوب و آبرومندانه برگزار شد و این اتفاق بزرگی است.»ساعد مشکی گرافیست با اعلام این مطلب به فارس گفت: «ما همچنان در بخش پوستر، نسبت به کشورهای پیشرفته عقب تر هستیم و در این 2سالانه هم هیچ اثر درخشان ایرانی را در برابر آثار خوب خارجی پیدا نمی کنید.»

این طراح گرافیک که در کمیته انتخاب آثار نهمین 2سالانه نیز حضور داشته است در ادامه درباره گرافیک محیطی و آثاری که در بخش ملی ارائه شده است، گفت: برخی آثار بخش ملی مثل طراحی آرم و نشانه مخاطب خاص دارند ولی بیلبوردها هر روز در معرض دید میلیون ها نفر قرار دارند و این بخش از تبلیغات در ایران بیمار است که البته ارتباطی به گرافیک ندارد، چون گرافیک تنها 10 درصد از سیستم تبلیغات را تشکیل می دهد و زمانی که تبلیغات ایران قوی عمل کند، گرافیک هم می تواند به خوبی در این بخش ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: البته در ایران همه این کارها را گرافیست ها انجام می دهند ولی به هر حال بیلبوردها ملاک خوبی برای ارزیابی گرافیک ما نیست. مشکی درباره آثار ایرانی در بخش بین الملل گفت: گرافیک ایران در مقایسه با گرافیک 43 کشور جهان در شرایط سختی قرار می گیرد. زیرا باید پوسترهای هیچ کس ندیده خود را با پوسترهای 120 در 180 و با تیراژ بالای خارجی ها مقایسه کنیم، پوسترهای ما تنها در نمایشگاه به نمایش درمی آید و در ارتباط با مردم قرار نمی گیرد ولی پوسترها در دیگر کشورها زنده است و در ارتباط با مردم در همه جای شهرهای شان نصب می شود. مشکی درباره راه برون رفت از این مشکلات، گفت: نمی توان گرافیک را

یک شبه به سطح جامعه کشاند، بلکه باید ابتدا سفارشی باشد، جایی برای نصب آثار در سطح شهر در نظر گرفته شود تا مردم این آثار را ببینند و گرافیست ها هم کار رقبایشان را در مواجهه با مخاطب ببینند تا گرافیک رونق پیدا کند. همچنین به گزارش دیگر نمایشگاه پوستری از آثار مشکی به همراه 47 هنرمند دیگر درباره کودکان در نگارخانه تهران برپا شده است.