آرشیو چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۳۳
بورس و بازار
۱۵

چربی پول نفت /7هزار تن کره وارد شد

گروه اقتصادی: وزارت بازرگانی 7 هزار تن کره وارد کرد. به گفته محمدصادق مفتح معاون وزیر بازرگانی در دو ماهه اول سال 86، جهت تامین نیاز کشور، وزارت بازرگانی 7 هزار تن کره وارد کرده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است. جالب است که از نظر روابط تجاری، سال 86 سال واردات ایران است. با وجودی که تنها یک فصل از سال جاری گذشته کشور نیازمند واردات میوه، برنج و حالاکره شده است. عدم حمایت از کشاورزان و صنایع پایین دستی موجب به بحران رسیدن اقتصاد کشور در این حوزه ها شده است. البته در سال هایی که نفت گران می شود و عایدی زیادی از قبل فروش نفت حاصل می شود، واردات اقلام و کالاهای پرمصرف که به عنوان کالاهای اساسی محسوب می شوند، رشد می کنند.

همانطور که چندی پیش در گزارشی عنوان شد، شورای اقتصاد کشور اعلام کرد که قیمت لبنیات به تبع قیمت های جهانی افزایش می یابد. روز گذشته معاون وزیر بازرگانی در گفت وگو با یکی از رسانه های جمعی مهر سکوت وزارت بازرگانی را شکست و از افزایش

10 درصدی قیمت لبنیات خبر داد. به گفته وی این تصمیم با نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گرفته شده و مردم می توانند جهت شکایت از متخلفان به سازمان نظارت گزارش کنند.وی همچنین در مورد نوسانات اخیر بازار کره گفت که با واردات انجام شده تعادل به بازار بازخواهد گشت. وی افزود: «نگرانی به لحاظ کمبود کره وجود ندارد و به دلیل عدم ضرورت وجود کره در سبد کالای خانوار، یارانه یی به این محصول پرداخت می شود.» وی همچنین درخصوص کمبود کره و افزایش قیمت آن در بازار مصرف داخلی، گفت: در دو ماه ابتدای سال جاری، 7 هزار تن کره وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است. بنابراین از واردات این محصول توسط تجار و بخش خصوصی اطمینان کافی حاصل شده است. این مقام مسوول در وزارت بازرگانی با بیان اینکه تنها یک ششم نیاز مصرف از داخل تامین می شود، افزود: پنج ششم نیاز کره کشور وارداتی است که این امر، نشانگر تاثیرپذیری فوق العاده بازار داخلی این محصول از قیمت های جهانی است.