آرشیو پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۳۴
جهان
۳

به سوی پیشگیری از وقوع جنگ دیگری در لبنان

در لبنان اگر بنا باشد جنگ دیگری بین اسراییل و حزب الله اتفاق نیفتد باید ورود سلاح به داخل آن کشور حتما و قطعا متوقف شود. ضرورت این امر ماه ها پیش نیز محرز بود. پس از پایان جنگ 33 روزه بنا به همین ضرورت بود که وظیفه نظارت بر مرزها به ارتش لبنان سپرده شد و نیروهای سازمان ملل متحد نیز به پشتیبانی ارتش در این امر شتافتند.

اما هم اکنون بنا به گزارش های تکان دهنده یی که شورای امنیت در اختیار دارد ورود اسلحه به داخل لبنان همچنان برقرار است.

چشم پوشیدن بر ادامه این جریان یعنی تن دادن به وقوع جنگ مهیب و مخربی دیگر. شورای امنیت که وظیفه آن پیشگیری از وقوع جنگ ها است باید در اسرع وقت به کمک لبنان بشتابد تا امنیت مرزهای آن کشور تامین شود در این خصوص سوریه نیز باید نهایت همکاری را به عمل آورد.

شورای امنیت ماه گذشته گروهی را به لبنان فرستاد تا امنیت مرزهای آن کشور را بررسی و راه های تقویت امنیت مرزها را نیز مشخص کند. گزارش گروه اعزامی حیرت آور بود. در آن گزارش آمده بود طی مدت بعد از جنگ حتی یک قبضه سلاح هم در مرزهای لبنان مشاهده و کشف نشده است. در گزارش گفته شده بود که ارتش لبنان هیچ ضعفی در نظارت بر مرزها و متوقف ساختن جریان ورود اسلحه به کشور نداشته است.

ضعف کار ناشی از نابلد بودن به وظایف، نداشتن منابع و تجربه لازم در حراست از مرزهایی است که طی چندین دهه حضور نظامی سوریه در لبنان هیچ گاه مرز به معنای واقعی آن نبوده است.

در گزارش گروه اعزامی سازمان ملل آمده که البته برخی گام ها را می توان در جهت بهبود وضع برداشت. دولت لبنان باید نیروهای آموزش دیده تر و منجسم تر به مرز بفرستد و از طرفی توان خود در جمع آوری اطلاعات را نیز افزایش دهد.

دولت های اروپایی که سربازان آنها در جمع نیروهای سازمان ملل متحد در لبنان هستند باید رایانه های روزآمد و دوره های مناسب آموزش در اختیار نظامیان لبنانی قرار داده و کارشناسان اطلاعاتی و امنیت مرزی را به لبنان اعزام کنند.

با این همه باز هم مبرم ترین نیاز به قوه خود باقی خواهد بود و آن همکاری تام سوریه است. شورای امنیت برای تحقق این امر نیز باید بیش از پیش بکوشد.

هرالد تریبیون