آرشیو شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۳۵
برش های کوتاه
۹

مرد 105 ساله بالاخره به آرزویش رسید

گروه ترجمه: مرد 105 ساله کوبایی بالاخره پس از سال ها به تنها آرزوی زندگی اش رسید و تبعیت کشور امریکا را نصیب خود کرد.

خوسه تمپرانا این واقعه که برایش بسیار با اهمیت بود را با مهمان کردن دوستانش به نوشیدنی در مرکز نگهداری از سالمندان در میامی جشن گرفت. او که 30 سال را در زندان های کوبا گذرانده می گوید: «احساس متفاوتی نسبت به گذشته دارم. واقعا از اینکه صبرم به نتیجه رسید از صمیم قلب خوشحالم و احساس شعف می کنم.»

تمپرانا با وجود سن زیادش مانند نوجوان ها رفتار می کند. او هر روز با اسکوتر خود به مغازه یی برای بازی و شرکت در قرعه کشی ها می رود، خودش سیگارهایش را می پیچد و از همه جالب تر همسری چهل سال جوان تر از خود دارد،پاتی هرناندز همسایه وی می گوید: «او روح جوانی دارد. من اصلا باورم نمی شود مردی با این همه نیرو و انرژی 105 ساله باشد.»

تمپرانا در 26 سپتامبر 1901 در منطقه پینار دل ریو کوبا متولد شد. او در ابتدا به صید ماهی و راندن قایق های ماهیگیران اشتغال داشت و شکم همسر و 8 فرزندش را از این طریق سیر می کرد. همسر وی در هنگام زایمان نهمین فرزندش جان باخت و او در سال 2002 بار دیگر تجدید فراش کرد.در سال 1964 او به خاطر قاچاق اسلحه در کوبا به زندان افتاد زیرا این اسلحه ها از امریکا برای سرنگونی فیدل کاسترو به کوبا وارد می شد. او در سن 93 سالگی از زندان آزاد شد و از امریکا درخواست پناهندگی کرد و بلافاصله به میامی وارد شد. او پس از یاد گرفتن راه و چاه درخواست گرفتن حکم شهروندی خود را کرد که البته تلاش او دو بار بی نتیجه ماند.