آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۸
اخبار اقتصادی
۴

موافقت مقام معظم رهبری با واگذاری 100درصدی سهام 5 بانک دولتی

براساس استفساریه مقام معظم رهبری دولت می تواند 100درصد سهام 5 بانک دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

کردزنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی سازی با بیان این مطلب اضافه کرد: مطابق این استفساریه جدید از مقام معظم رهبری باید 20درصد هر صنعت از جمله بانکداری در اختیار دولت باقی بماند.

به گفته کردزنگنه، تا پیش از این استفساریه اینگونه تصور می شد که باید 20درصد سهام هر بانک مشمول واگذاری تحت مالکیت دولت باقی بماند.

وی در گفت وگو با خبرگزاری مهر افزود: از آنجا که بانک های ملی و سپه و دیگر بانک هایی که دولتی باقی می مانند نزدیک به 50درصد بازار صنعت بانکداری را در اختیار دارند، باید 100درصد سهام 5 بانک مشمول واگذاری را به بخش خصوصی واگذار کرد.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی همچنین اعلام کرد: پس از بررسی و تصویب موضوع واگذاری 5 بانک ملت، تجارت، صادرات، رفاه و پست بانک در هیئت عالی واگذاری، این مسئله در هیئت دولت مطرح خواهد شد که در صورت تصویب، این 5بانک مشمول قانون تجارت شده و وارد فاز واگذاری خواهند شد.

لازم به ذکر است در بند ج اصل 44قانون اساسی که در 10تیرماه سال 85 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، واگذاری 80درصد از سهام بانک های دولتی به استثنای بانک مرکزی ج.ا.ا بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه صادرات درنظر گرفته شده بود.

سیدحمید پورمحمدی معاون امور بانکی، بیمه ای و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در این رابطه گفت: براساس اعلام هیئت عالی واگذاری شرکت های دولتی، 100درصد سهام 5بانک دولتی مشمول واگذاری در قالب سیاست های اصل 44قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

سیدحمید پورمحمدی ادامه داد: ما از سازمان خصوصی سازی و هیئت عالی واگذاری استفسار کردیم که آیا باید 20درصد سهام بانک های مشمول واگذاری نزد دولت باقی بماند و یا خیر؟

وی تصریح کرد: در همین راستا هیئت عالی واگذاری با اتکا به استفساری که از مقام معظم رهبری کرده بودند بیان کردند، الزاما 20درصد صنعت باید در اختیار دولت باقی بماند و نه الزاما 20درصد سهام هر بانک که این، کار ما را به عنوان مجری خصوصی سازی بانک ها بسیار سهل تر کرد.