آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۸
اخبار اقتصادی
۴

اختصاص 2300 میلیارد تومان بودجه برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی

امسال برای نخستین بار، بودجه بخش تحقیقات از تولید ناخالص ملی به یک درصد می رسد.

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در پنجمین همایش بین المللی مهندسی صنایع گفت: در قانون بودجه سال 86، دستگاهها و بنگاههای اقتصادی مکلف شده اند حداقل یک درصد از بودجه عملیاتی خود را صرف تحقیق و توسعه کنند که تا 4 درصد نیز قابل افزایش است. وی با بیان اینکه امسال 2 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه برای فعالیت های تحقیق و توسعه اختصاص یافته افزود: صادرات صنعتی پارسال 70 درصد افزایش یافت اما به هیچوجه با توانمندی های بخش صنعت کشور تراز نیست و جای توسعه بیشتری دارد.

وی افزود: اگر کشور سالانه 41 میلیارد دلار واردات دارد باید حداقل به همین میزان نیز صادرات صنعتی داشته باشد و برای تحقق آن توجه به تحقیق و توسعه امری ضروری است.

وزیر صنایع و معادن توجه به توسعه دانایی محور را لازمه رشد بخش صنعت دانست و گفت: تجاری سازی فناوری و دانایی محوری در بنگاههای تولیدی باید به عنوان دو هدف عمده مهندسان صنایع در فرآیند مدیریت واحدهای تولیدی مطرح باشد و در این میان مدیریت منابع انسانی مهمترین رکن در فرآیند تحقق اهداف توسعه صنعتی است.

وی کار تحقیق و توسعه را در سه لایه ارزیابی کرد و افزود: لایه اول تحقیق و توسعه بر روی دانش است و کاربری آن در دستگاهها می باشد و از آنجا که هزینه آن زیاد است معمولاهزینه آن را دولت قبول می کند.