آرشیو پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۴۸
اخبار اقتصادی
۴

وزیر نفت: سهمیه بنزین خودروهای شخصی افزایش نمی یابد

سهمیه بنزین خودروهای شخصی افزایش نمی یابد.

مهندس سیدکاظم وزیری هامانه وزیر نفت با حضور در برنامه «بدون حاشیه» شبکه یک سیما با بیان این مطلب افزود: در ابتدای سهمیه بندی بنزین تصور می شد با اعتباری که در نتیجه این اقدام در اختیار ما قرار می گیرد، می توانیم سهمیه بیشتری در اختیار مردم قرار دهیم.

اما با مشخص شدن میزان مصرف بنزین پس از زمان سهمیه بندی و همچنین افزایش قیمت بنزین وارداتی که در نتیجه افزایش قیمت نفت خام ایجاد شده است، امکان افزایش سهمیه بنزین یا اعلام سهمیه اضافی را نداریم.

وی ادامه داد: محاسبات ابتدایی ما بر اساس متوسط قیمت بنزین وارداتی در سال 1385 بود و به طور معمول در فصل بهار قیمت نفت خام کاهش می یابد، اما در سال جاری با افزایش قیمت نفت خام در فصل بهار برخلاف روال معمول به طور تقریبی قیمت جهانی بنزین در هر تن 130 تا 140 دلار افزایش پیدا کرد.

وزیری هامانه با اشاره به تاثیر روانی و واقعی عرضه بنزین با قیمت آزاد در افزایش قیمت ها گفت: با افزایش قیمت بنزین، فردی که برای رفت و آمد شبانه روزی خود هزینه بیشتری می پردازد، سعی دارد افزایش هزینه را از طریق درآمد جبران کند، که این امر موجب افزایش واقعی قیمت ها می شود.

وی در مورد مشارکت بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه نیز گفت: بیش از ده موافقت اصولی برای مشارکت بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه صادر شده است.

وزیر نفت افزود: با بهره برداری از سه پالایشگاه از پالایشگاه های یادشده، در سه تا سه سال و نیم آینده به طور قطع صادرکننده بنزین خواهیم بود.