آرشیو دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۱
اخبار اقتصادی
۴

برنامه های وزارت نیرو برای کنترل آب های زیرزمینی

صیانت از آب های زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک آبی، سرلوحه تکالیف مدیریت آب کشور است.

رسول زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب در جمع خبرنگاران گفت: برای تامین نیازهای اساسی آبی در دشت های کشور، نزدیک به یک میلیارد مترمکعب آب جدید تخصیص داده شده است و با اقدامات برنامه ریزی شده در قالب 12 پروژه حدود یک میلیارد مترمکعب از برداشت های مازاد کاسته شده است. زرگر افزود: برای نخستین بار در طول 10سال گذشته نه تنها روند روبه تزاید برداشت از دشت ها کنترل شده بلکه ظرف 5سال آینده برداشت مازاد را به طور کلی متوقف خواهیم کرد. معاون وزیر نیرو با هشدار به افرادی که اقدام به حفر چاه غیرمجاز می کنند گفت: وزارت نیرو با این افراد برخورد قانونی خواهد کرد.

وی در تشریح وضعیت منابع آب زیرزمینی در ایران وجهان گفت: برداشت مازاد و در معرض شوری و آلودگی قرار گرفتن دو خطری است که این منابع را تهدید می کند و این درحالی است که 60درصد از منابع آب زیرزمینی به مصرف کشاورزی و 25درصد به مصرف شرب می رسد و تامین آب نیمی از کلان شهرهای جهان و صدها شهر بزرگ فقط از طریق آب های زیرزمینی است. وی گفت: براساس آخرین ارزیابی ها حدود 500میلیارد مترمکعب ذخایر استاتیک (ذخیره ای) آب های زیرزمینی و 64میلیارد مترمکعب منابع داینامیک (تجدیدپذیر) در کشور وجود دارد. معاون وزیر نیرو گفت: نیمی از منابع آب تجدیدپذیر کشور را آب های زیرزمینی تشکیل می دهند که شامل بیش از 141 هزار حلقه چاه عمیق با 9/33میلیارد مترمکعب برداشت در سال و بیش از 373 هزار حلقه چاه نیمه عمیق با 7/13 میلیارد مترمکعب برداشت در سال و بیش از 35هزار رشته قنات با تخلیه 9/7 میلیارد مترمکعب درسال و حدود 100هزار دهنه چشمه با تخلیه

5/22 میلیارد مترمکعب است. وی حجم ورودی سالانه به مخازن آب های زیرزمینی را 6/63 میلیارد مترمکعب و حجم خروجی آنها را 5/69میلیارد مترمکعب اعلام کرد وگفت: بدین ترتیب سالانه 1/6میلیارد مترمکعب کسری مخزن در کشور وجود دارد. وی با اعلام طرح تعادل بخشی کمی و کنترل کیفی منابع آب های زیرزمینی گفت: انسداد بیش از 2500حلقه چاه غیرمجاز با آب دهی 240میلیون مترمکعب در سال، کنترل برداشت های مازاد بیش از 2100 حلقه چاه با آب دهی 230میلیون مترمکعب درسال و اجرای بیش از 100طرح تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب برای تغذیه 500میلیون مترمکعب از دشت های کشور اقدامات انجام شده در زمینه کنترل منابع آب های زیرزمینی است.