آرشیو دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۴۴۳
اندیشه
۵

پنجمین شماره اخبار فلسفه

در پنجمین شماره اخبار فلسفه، گزارشی از سخنرانی یحیی یثربی استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، با عنوان «توانایی های سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی» می خوانیم: «گذشتگان درباره مسائل مختلف فلسفی به بحث پرداخته اند و نظراتی را ارائه کرده اند. ما نمی توانیم فقط به همان ایده ها اکتفا کنیم و نظرات آنها را سند قرار داده و فعالیت های خود را متوقف کنیم. گذشته نگری یا همان سنت نگری یک آفت است. باید سوالات امروز را شناخت، سپس با نگاه نقادانه پاسخ های گذشتگان را بررسی کرد.»

بخش دیگر«اخبار فلسفه» گزارشی از مراسم بزرگداشت دکتر غلامرضا اعوانی رئیس خانه فلسفه تهران است. غلامحسین دینایی ضمن سخنرانی در این مراسم گفت: انسان شدن همانی است که در کتب مقدس از آن به تولد ثانی یاد می شود. یک بار انسان خلق می شود و یک بار دیگر هم باید خودش را خلق کند، فلسفه تولد ثانی است.

همچنین در این شماره معرفی انجمن بین المللی فیلسوفان، یکی از نهادهای فلسفی و دانشگاهی دنیا را می خوانیم. این انجمن با حمایت گروه ها و مجامع علمی و آموزشی سراسر دنیا در حوزه فلسفه فعالیت می کند و اعضای اصلی آن را گروهی از استادان فلسفه دانشگاه های اروپا و امریکا تشکیل می دهند.

انجمن بین المللی فیلسوفان با اعتقاد به اینکه فلسفه علمی است که باید در اختیار همگان قرار گیرد و اینکه فلسفه علمی است که در زندگی روزانه آدمیان به کار آنها می آید، عقاید و پارادایم های فکری خود را این گونه بیان می کند.

«گرایش به آبژکتیو» عنوان مقاله یی است از «تاملر سامرز» استاد فلسفه اخلاق در دانشگاه مینه سوتا که به نقد اندیشه های «پی اف اشترامون» پرداخته است.

در این مقاله سامرز آورده است: به گمان من فرو کاستن خوش بینی برخی از فیلسوفان که در مسیر فلسفه اخلاق، قاتل به گرایش آبژکتیو هستند، می تواند منجر به زدودن یکی از موانع و سدهایی شود که «اشترامون» و دیگران با رویکرد شکاکانه در مسیر«مسوولیت اخلاقی» ایجاد کرده اند.

در این شماره از «اخبار فلسفه» گزارشی از برپایی کارگاه آموزشی کودک و ادراک فلسفی، فقر جهان و وظیفه اخلاقی، مرگ سیاسی یک فیلسوف از دیگر عناوین پنجمین «اخبار فلسفه» است.

«اخبار فلسفه» توسط خانه فلسفه تهران از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در 32 صفحه و هر دو هفته یک بار انتشار می یابد.

تهیه این نشریه فلسفی از طریق اشتراک یا مراجعه به مراکز فرهنگی و کتابفروشی ها امکان پذیر است.