آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
اخبار کشور
۲

در پاسخ به مخالفت واشنگتن اردوغان:آمریکا دخالت نکند خرید گاز ایران قطعی است

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به امضای تفاهم نامه انرژی میان ایران و ترکیه به شدت واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری ها، شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قرارداد ارسال گاز طبیعی ایران از طریق ترکیه به اروپا انتقاد و ادعا کرد که جمهوری اسلامی قابل اعتماد و اتکا نیست.

خبرگزاری فرانسه در این باره آورده است، مک کورمک در اظهاراتی که رنگ و بوی مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دارد گفته «ما تصور نمی کنیم وقت آن فرا رسیده که چنین سرمایه گذاری هایی به ویژه در بخش گاز ایران انجام شود.»

در همین حال یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه این پروژه را بسیار مهم برای تامین نیازهای گاز ترکیه و اروپا دانسته و گفته توافق با ایران علیه منافع هیچ کس نیست. همچنین رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در این باره تصریح کرده است: ایران یک پیشنهاد جالب را به ما ارائه داده است، آیا ما نباید درباره منافع کشورمان در این مرحله فکر کنیم؟ آیا آمریکا می خواهد این پرسش را مطرح کند که چرا ما به دنبال اجازه آنها نبودیم؟ به نظر من آنها (آمریکایی ها) این مسئله را درک خواهند کرد.

سید کاظم وزیری هامانه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در آخرین ساعات جمعه شب گذشته در آنکارا، یک یادداشت تفاهم همکاری وسیع در زمینه انرژی نفت و گاز امضا کردند که براساس آن دو کشور در زمینه صدور گاز ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه و گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران و ترکیه به اروپا و هم چنین همکاری در توسعه مناطق استخراج گاز عسلویه و ادامه روند بازرگانی نفت بین دو کشور، همکاری های خود را توسعه می دهند.