آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
اخبار اقتصادی
۴

تاکسی ها در ایران دو برابر خودروهای استاندارد اروپا بنزین مصرف می کنند

میزان مصرف روزانه بنزین تاکسی ها در ایران بیش از دو برابر مصرف خودروهای استاندارد در کشورهای اروپایی است. به طوری که تاکسی های ایرانی در هر 100 کیلومتر 15 لیتر و خودروهای استاندارد اروپایی 5 لیتر بنزین مصرف می کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گازسوز کردن تاکسی های در حال تردد در بیش از 150 کارگاه تبدیل سراسر کشور، به صورت خارج از نوبت یکی از راهکارهایی است که این شرکت براساس تصمیم هیئت نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره 13 قانون بودجه کشور برای کاهش مصرف بنزین در پیش گرفته است.

براساس این گزارش، میانگین مصرف خودروهای شخصی در ایران نیز 11 لیتر در هر 100کیلومتر است که در مقایسه با میزان مصرف خودروهای استاندارد اروپایی رقم بالایی است. با توجه به محدویت گازسوز کردن خودروهای شخصی در شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین اجرای راهکارهایی مانند استفاده از فیلتر هوای استاندارد تا 10 درصد، تنظیم موتور خودروهای سبک و سنگین تا 10درصد، تنظیم باد لاستیک خودروهای سبک و سنگین تا 6درصد، استفاده از بادشکن در خودروهای سنگین تا 8درصد واستفاده از ترموستات در طول سال تا 2درصد مصرف سوخت را در خودرو کاهش می دهد.