آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
اخبار اقتصادی
۴

معاون وزیر نفت:احتمال سهمیه بندی گاز وجود دارد

شرکت ملی گاز برنامه ای برای سهمیه بندی گاز ندارد، اما درصورت بروز سرمای مستمر مانند سال گذشته و رسیدن برودت هوا به منهای 30درجه و عدم صرفه جویی مصرف گاز از سوی مردم، احتمال سهمیه بندی گاز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، مهندس سید رضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه برگزاری اولین همایش لوله و صنایع وابسته در تهران ضمن اظهار این مطلب در جمع خبرنگاران از مردم خواست همواره در مصرف انرژی ازجمله گاز صرفه جویی کنند.

وی تاکید کرد: اگر مردم مصرف بهینه گاز را رعایت کنند، مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر صرفه جویی صورت نگیرد، مشکلات کمبود گاز بروز خواهد کرد. معاون وزیر نفت مشکل اصلی مصرف بی رویه گاز را بخش های خانگی و صنعتی عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید گاز کشور اکنون 440میلیون مترمکعب در روز است و میزان کمبود گاز در زمستان امسال حدود 165میلیون مترمکعب در روز پیش بینی می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کمبود گاز در سال های گذشته نیز وجود داشته است، تصریح کرد، قسمت اعظم این کمبود با سوخت دوم تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود 350هزار انشعاب جدید طبق برنامه واگذار خواهد شد، درخصوص طرح های آماده بهره برداری درسال جاری گفت: امسال طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است مراحل 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تزریق گاز به مخازن نفتی آغاجاری به بهره برداری برسد. همچنین در تلاش هستیم پالایشگاه ایلام را در مدار قرار دهیم و قرار است اولین واحد از مراحل 9 و 10پارس جنوبی امسال به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیاز این شرکت به لوله را حدود 5/2میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: کمتر از 2میلیون تن آن در داخل کشور تولید می شود و باید تلاش کرد تولید داخل از نظر کیفی و کمی ارتقا یابد.

کسایی زاده گفت: براساس سند چشم انداز در 20سال آینده باید 53هزار کیلومتر خط لوله احداث شود و در دهه بعدی باید خطوط لوله ای که قبل از پیروزی انقلاب ساخته شده اند، مانند خطوط لوله سراسری «یک» و «دو» تعویض شوند.

بنابراین به مقدار زیادی لوله نیاز است و تولید داخلی جوابگوی این نیاز نیست و در تلاش برای توسعه بخش داخلی در این خصوص هستیم.