آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
اخبار خارجی
۱۶

کریستین ساینس مانیتور فاش کرد همکاری آمریکا با آشوبگران و اعضای سابق القاعده در عراق

یک روزنامه آمریکایی فاش ساخت، واشنگتن با عوامل سابق شبکه القاعده در عراق ائتلاف خطرناکی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: کلاه سبزها و نظامیان آمریکایی یک همپیمان جدید را در عراق به خدمت گرفته اند و نام این همپیمان را «نیروی مقاومت قانونی» (LRE) گذاشته اند. به گفته افسران آمریکایی، اعضای این نیرو شامل آشوبگران سابق، نیروهای پلیس با سابقه و ماجراجو و عوامل سابق القاعده هستند.

بهانه آمریکایی ها از به خدمت گرفتن نیروهای مذکور با چنین ترکیبی، مبارزه با اعضای کنونی القاعده در عراق است. ناظران می گویند، این طرح می تواند شبه نظامیان جدید و قدرتمندی را تربیت کند که کنترل آنها از توان ارتش عراق خارج خواهد بود. اعضای این نیرو اغلب سنی هستند و تهدید مهمی برای شیعیان به شمار می روند.

«سامی العسگری»، نماینده پارلمان و از نزدیکان نخست وزیر عراق در این رابطه گفت: آنچه آمریکایی ها انجام می دهند بسیار خطرناک و غیرعاقلانه است. آنها بذر جنگ های بعدی را می کارند.

پیش از این «حسن السنید» نماینده مجلس عراق، اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور به بهانه مبارزه با القاعده، با گروه هایی که در کشتار انسان های بی دفاع نقش دارند، همکاری می کنند.

هشدار درباره تفرقه افکنی بیگانگان

«جلال طالبانی»، رئیس جمهوری عراق، «سیدعبدالعزیز حکیم»، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و مالکی درباره دخالت همسایگان عراق در امور داخلی این کشور و همچنین تلاش بیگانگان برای شعله ور کردن منازعات داخلی در عراق هشدار دادند.نخست وزیر عراق دوشنبه گذشته در مراسمی که به مناسبت سالگرد ترور «آیت الله شهید سیدمحمد باقر حکیم» در بغداد برگزار شد، طی سخنانی گفت: قدرت ها و طرف هایی که در کمین عراق هستند بدانند که تروریسم فعال در عراق، درآینده به این کشورها منتقل می شود.

رئیس جمهوری عراق نیز در این مراسم با اشاره به ادامه رایزنی ها بین گروه های سیاسی عراق گفت: مذاکرات برای پیوستن حزب(سنی) اسلامی عراق (وابسته به طارق هاشمی) به جبهه جدید عراق (متکشل از حزب الدعوه، مجلس اعلای اسلامی عراق و دو حزب اصلی کردها) همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: هدف از تشکیل این جبهه، حمایت از روند سیاسی عراق و نجات این کشور از تروریست های تکفیری و مقابله با چالش های سرنوشت ساز است.