آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۰
اجتماعی
۴

افزایش مشارکت ایران در تولید علم جهانی

گروه اجتماعی - میزان مشارکت ایران در تولید علم جهانی در سال های اخیر افزایش یافته است، اما میزان تولید مقالات در زمینه علوم انسانی و هنر قابل توجه نیست.

دکتر «جعفر مهراد» رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی ایران در گفت و گو با «ایران» با بیان این مطلب گفت: اعضای علمی دانشگاه ها و استادان حوزه علوم دینی باید به ذخایر غنی علوم موجود تکیه داشته باشند و با رویکرد نشر متون و فرهنگ و ادب فارسی با ارائه مقاله به مجلات معتبر بین المللی سهم کشورمان را در عرصه تولید علم جهان در حوزه علوم انسانی افزایش دهند.

وی با اشاره به آمار منتشر شده مقالات علوم انسانی و اقتصاد در مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) گفت: تعداد مقالات چاپ شده دانشمندان ایرانی در ISI، از سال 1997 تا، 2007 42 مقاله و تعداد مقالات ثبت شده علوم انسانی در همین دوره زمانی 268 مقاله است.مهراد با اشاره به این که تعداد مقالات چاپ شده در رشته های علوم انسانی بسیار اندک است، اظهار داشت: مجموعه این ارقام یک واقعیت را نشان می دهد و آن هم این است که میزان مشارکت ایران در تولید علم ارتقا یافته است و دانشمندان علوم مختلف در زمینه ثبت مقاله تلاش های بسیاری را انجام می دهند، اما انتظار از جامعه علمی کشور بویژه در رشته علوم انسانی بیش از این است. سیاستگذاران علمی باید بدانند که تعداد مقالات علمی منتشر شده در ISI بسیار اندک است.به گفته او، کل مقالات ایران از سال 1997 تا 2007، 26 هزار و 497 مقاله بود و استناد علمی به این مقالات در سراسر جهان 81 هزار و 153 مورد بوده است.مهراد به برگزاری همایش مرکز اسناد علوم کشورهای اسلامی (ISC) اشاره کرد و گفت: به منظور تقویت و گسترش تولید علم در کشورهای اسلامی، ایران در سال 2008 میزبان 57 کشور اسلامی است.

وی در مقایسه ایران با دیگر کشورهای اسلامی گفت: ترکیه، مصر، مالزی و عربستان از کشورهای اسلامی قدرتمند علمی اند. ترکیه در فاصله زمانی 1997 تا 2007 بیش از 90 هزار و 874 مقاله تولید کرده است که استناد علمی جهان به این مقالات 313 هزار و 776 مورد بوده است.