آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
حوادث
۱۵

روسیه مدعی مالکیت قطب شمال شد

روسیه اخیرا مدعی شده است که قطب شمال بخشی از خاک روسیه است.

بنابر گزارش روزنامه آمریکایی «نیوساینتیست»، رئیس جمهوری روسیه از مدتها قبل قول داده بود که بار دیگر عظمت روسیه را به دست آورد و یک امپراتوری انرژی تاسیس کند و این بار او می خواهد کل قطب شمال را به خاک کشور روسیه پیوند بزند.

اواخر ماه گذشته میلادی مسکو اعلام کرده بود که قصد دارد کل قطب شمال را به خاک روسیه بیافزاید. این در حالی است که قطب شمال دوبرابر کشور فرانسه به اضافه بلژیک و سوئیس است که البته همگی زیر آب است. این منطقه یخی که در حال حاضر کسی بر آن مالکیت ندارد تحت نظارت کمیته سازمان ملل متحد است.

کشورهای روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک که پنج کشور قطبی جهان هستند هم اکنون تنها از یک منطقه اقتصادی 200مایلی تا سواحل خود برخوردار هستند که هیچ کدام به قطب شمال نمی رسد.

براساس کنوانسیون دریایی کنونی سازمان ملل، محدوده دریایی یک کشور تنها در صورتی قادر به گسترش است که آن کشور بتواند ثابت کند فلاتی که خواستار افزودن آن است، بخش الحاقی طبیعی اراضی آن است و این کار را می توان از طریق برخورداری از ساختار زمین شناسی مشابه ثابت کرد.

اواخر ماه گذشته روس ها هیاتی متشکل از 50 دانشمند 45روز را در یک یخ شکن هسته ای سپری کردند و متوجه شدند که یک برآمدگی در زیر آب وجود دارد که مستقیما سواحل شمالی روسیه را به قطب شمال متصل می سازد. آنها تاکید می کنند که این مساله حق روسیه بر کنترل بخش عظیمی از اراضی قطب شمال را تضمین می کند که حدود 10میلیارد تن نفت و گاز طبیعی دارد.

اولین تلاش روسیه برای گسترش اراضی خود نخستین بار توسط کمیسیون سازمان ملل رد شده بود ولی مسکو امیدوار است با تازه ترین نتایج علمی به دست آمده بتواند در سال 2009 نتیجه دیگری را از کمیسیون سازمان ملل دریافت کند.