آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۰
بین الملل
۲۱

بان کی مون در برابر موج نقد رسانه ها

گروه بین الملل- درج چند گزارش انتقادی و هشدار آمیز در رسانه های اروپا و غرب درباره عملکرد دبیر کل کنونی سازمان ملل، بان کی مون را به ابراز واکنش های تند و عتاب آلود واداشت.

ابتدا چند نشریه آمریکا بویژه نیویورک در گزارش خود از مدیریت بان کی مون در رهبری تحولات جهانی ابراز نگرانی کردند و سپس 2روزنامه انگلیسی در مقاله های جداگانه ای ضمن انتقاد از مدیریت ضعیف دبیر کل سازمان ملل فاش کردند که وی با برخی از اعضای دولت یا اعضای دولت آمریکا بیش از اندازه نزدیک است.

به نوشته این مطبوعات پیوند بان کی مون با سیاستمداران واشنگتن غیرمعمول بوده و در حدی است که صلاحیت و بی طرفی او را مخدوش کند.

دبیر کل سازمان ملل پس از این اتفاقات در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت «به نظرم این انتقادها ناعادلانه، نادرست و غلط است.»

بان افزود: در آن نوشته ها همچنین اشاره شده بود که تعداد بسیار زیادی از کره ای ها با آمدن من به جمع کارکنان سازمان ملل پیوسته اند اما در تمامی جدول های سازمان مشخص کرده ام و کسانی که در طبقه 38 با من کار می کنند مشخص شده اند.

دبیر کل سازمان ملل که برخلاف همیشه این بار چهره ای عصبانی داشت، گفت: اگر معتقدید که این سازمان تنها توسط یک یا دو نفر اهل کره اداره می شود این ناعادلانه است، از شما می خواهم که درک عادلانه و توام با عطوفت داشته باشید.

بان گفت: «انتقاد از روش کار من شده است. من به همه نزدیک هستم. من نه تنها به آمریکاییها بلکه به انگلیسی ها و فرانسوی ها و برخی از کشورهای آفریقایی هم نزدیک هستم.»

وی افزود: «سعی کرده ام روابط موزون، خیلی خوب و دوستانه با همه داشته باشم نه تنها در کره بلکه در تمامی روابط بین الملل دوستان بسیاری در سطح رهبران، وزیران خارجه و سطوح دیگر پیدا کرده ام.»