آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۳
حوادث
۱۵

خسارات سنگین زلزله در ژاپن

زلزله قدرتمند ژاپن که روز دوشنبه شمال غرب این کشور را لرزاند و قویترین نیروگاه اتمی جهان را به آتش کشید، باعث نشت آبهای رادیواکتیو به دریا شد.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، این زلزله باعث کشته شدن 9 نفر، زخمی شدن بیش از 100 نفر و تخریب صدها خانه چوبی و ایجاد شکافهایی تا عرض حدود یک متر در زمین و همچنین تخریب پلها و بزرگراه ها شد که کار امدادرسانی به مناطق آسیب دیده را برای مسئولین سخت کرده بود.امدادگران طی شبانه روز گذشته در زیر آوار صدها خانه ای که در اثر زلزله ویران شده اند بدنبال یافتن بازماندگان احتمالی هستد.

حدود 13 هزار نفر دیروز از ترس رانش زمین و پس لرزه ها به مراکزی که برای مردم در محیط های باز اختصاص داده بودند، رفتند در حالی که هزاران خانه با قطع برق و آب روبرو شدند.

یاسوهیسا شیوزاکی وزیر کشور ژاپن و نماینده رسانه ای دولت اعلام کرده که مقامات هنوز در حال بررسی خسارات هستند و در حال حاضر مهمترین کار انجام اقدامات ضروری برای تامین نیازهای قربانیان است.

این زلزله باعث آتش سوزی در نیروگاه اتمی کاشیوازاکی کاریوا بزرگترین نیروگاه جهان از نظر تولید و خروجی برق و همچنین نشت آب های رادیواکتیو شد که خبر اخیر تا حدود 12 ساعت بعداز وقوع زلزله فاش نشد. این امر باعث بروز نگرانی هایی در مورد ایمنی 55 راکتور اتمی ژاپن شده است.حدود 315 گالن آب سبک از یکی از تانکرهای 7 راکتور این نیروگاه نشت کرده و به داخل لوله ای که به دریا متصل می شد می ریزد. مقامات اعلام کرده اند که تغییرات عمده ای در آب های اطراف این نیروگاه که در 260 کیلومتری شمال غرب توکیو است حاصل نشده است.جون اوشیما از مقامات شرکت نیروی برق در توکیو گفت میزان آلودگی آب این منطقه حدود یک میلیاردم حد قانونی است.