آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۱
اجتماعی
۶

عضو کمیته تحقیق و تفحص از آموزش عالی: شرایط دانشجویان دانشگاه آزاد «سخت» است

• فاطمه آجرلو: متوجه شدیم که دانشجویان در

شرایط نامطلوبی به سر می برند اما از آنجایی

که هدف دانشجویان تنها تحصیل بوده سعی دارند

این شرایط سخت را تحمل کنند

•دانشگاه آزاد توسعه کمی پیدا کرده اما از نظر

کیفیت شرایط استاندارد را نداردوخروجی این

دانشگاه نیزازکیفیت آموزشی مورد نظربرخوردارنیست

•آموزش عالی کشورباید یک متولی واحد با عنوان

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشد.

متولی گری چندگانه قدرت نظارت را کاهش

می دهد که به نفع آموزش عالی نیست

گروه اجتماعی دانشگاه آزاد براساس آئین نامه مصوب خود حرکت نکرده است و مدارک و تحقیقات میدانی تیم 600 نفره تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد این موضوع را اثبات می کند.

فاطمه آجرلو عضو کمیته تحقیق و تفحص از آموزش عالی درباره نتایج تحقیقات از دانشگاه آزاد در گفت وگو با «مهر» افزود: یکی از اهداف تحقیق و تفحص بحث ارتقای علمی کل دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم بود.

در مورد دانشگاه آزاد نگاه این بود که توسعه کمی این دانشگاه بیش از توسعه کیفی آن بوده است. در واقع توسعه کمی خوب بوده و هم اکنون در بیشتر شهرهای کشور واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد.

وی گفت: نکته قابل توجه اینجا است زمانی که تیم تحقیق و تفحص از نزدیک به این واحد ها رفت و مسائل این دانشگاه را بررسی کرد متوجه شدیم که دانشجویان در شرایط نامطلوبی به سر می برند اما از آنجایی که هدف دانشجویان تنها تحصیل بوده سعی دارند این شرایط سخت را تحمل کنند.

آجرلو افزود: داده هایی که اکنون از تحقیقات در مورد این دانشگاه به دست آورده ایم این موضوع را اثبات می کند که دانشگاه آزاد توسعه کمی پیدا کرده است. از نظر کیفیت شرایط استاندارد را ندارد و خروجی این دانشگاه نیز از کیفیت آموزشی مورد نظر برخوردار نبوده است. البته این مساله به معنی کیفیت تمام و کمال برای خروجی دانشگاه های دولتی نیست.

وی با اشاره به این که نظارت آنچنان که باید بر روی دانشگاه آزاد انجام نشده است، اظهار داشت: ما معتقدیم که آموزش عالی کشور یک متولی واحد با عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید داشته باشد و متولی گری چندگانه می تواند قدرت نظارت را کاهش دهد که به نفع آموزش عالی نیست.