آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۱
بین الملل
۵
جهان از نگاه رسانه ها

پلیس های مخل قانون

اسامی آن دسته از پلیس های شیکاگو که در طول 5 سال گذشته بیش از 10مورد شکایت در پرونده خود داشته اند به دادگاه استیناف ایالتی داده شده است تا در باره افشای اسامی آنان تصمیم گیری شود.

این خبر بر پیشانی روزنامه شیکاگو سان تایمز نشسته است. این نشریه اهمیت حادثه را با انتخاب یک عدد 3 رقمی 662 بازگو کرده است. این رقم نشان دهنده تعداد پلیس هایی است که اسامی آنها به دادگاه داده شده است.

روزنامه شیکاگو سان تایمز می نویسد: این افراد که نسبت آنها یک به 20 از تعداد پلیس های شیکاگو است که 13 هزار و دویست نفر هستند، میان سال های 2001 تا 2006 بیش از 10 مورد شکایت در پرونده خود داشته اند. دعوای حقوقی بر سر افشای اسامی آنان نیز از حدود یک هفته پیش شروع شد که «جوان لفکاو» قاضی بخش خواستار انتشار اسامی شد اما بعد دادگاه استیناف قضایی رای به پنهان ماندن محرمانه بودن این اسامی داد.

اما نکته جالب آنجا است که برخی از این پلیس ها در پیشینه خود بیش از 30 مورد شکایت داشته اند که همین گزارشگر این روزنامه را به طرح این پرسش واداشته که آیا دیگر می توان این پلیس ها را حافظ قانون و جان و مال مردم دانست؟ و این که چرا نباید مردم اسامی چنین کسانی را که خبط و خطاهایشان تا این حد گسترده است، بدانند.

مطابق گزارش این روزنامه چنین وضعی موجب شده بیشتر پلیس های این منطقه کار خود را بدون توجه به شکایات انجام دهند و هیچ ترس و نگرانی بابت آن به خود راه ندهند.

پرونده پلیس شیکاگو در حال حاضر تا به آن حد وخیم شده که «جیمی کالون» یکی از نویسندگان این شهر قصد دارد کتابی افشاگرانه دراین باب بنویسد. کالون می گوید: «ما در لحظه ای تاریخی دراین شهر قرار داریم و آن اصلاحاتی پرمعنا دراداره پلیس است.» این چیزی است که مردم شیکاگو نیز خواستار آن هستند و می گویند این حق ما است که خاطیان قانون را بشناسیم.