آرشیو دوشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۴
بین الملل
۵

رای به آینده سیاسی ترکیه

برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام برای تعیین نمایندگان بیست و سومین دوره مجلس ملی ترکیه دیروز در سرتاسر این کشور برگزارشد.

42 میلیون ترکیه ای حائزشرایط رای دادن، پای صندوق های رای رفتند تا 550 نماینده مجلس را از میان هفت هزار و 395 نامزد نمایندگی انتخاب کنند.

مردم ترکیه در 85 حوزه انتخاباتی آرای خود را در 158 هزار صندوق ریختند. براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه در این انتخابات 14 حزب سیاسی و 700نامزد منفرد شرکت کردند.

احزاب سیاسی و نمایندگان منفرد هم برای جلوگیری از هرگونه تخلف در سر صندوق های رای، نمایندگانی درحوزه های رای گیری داشتند.

انگشت سبابه کسانی که رای خود را در صندوق ریخته اند با مرکبی که قابل پاک کردن نیست، رنگی شد تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود. براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه که نظارت بر برگزاری انتخابات را به عهده دارد، انتخابات در استانهای شرقی از ساعت هفت بامداد آغاز و تا ساعت 16 ادامه یافت. در مناطق مرکزی و غربی هم رای دهندگان ازساعت 8 تا 17 به احزاب یا نامزدهای موردنظر خود رای دادند.

وزارت کشور ترکیه در اجرای تدابیر امنیتی در سطح کشور برای برگزاری انتخابات، با صدور بخشنامه ای خطاب به تمامی استانداری ها مقرر کرد در طول روز برگزاری انتخابات فروش هرگونه مشروبات الکلی در همه اماکن عمومی این کشور ممنوع باشد. وزارت کشور ترکیه در این بخشنامه بر رعایت ممنوعیت حمل سلاح در روز انتخابات تاکید کرد و از استانداری ها خواسته بود که در این مورد تدابیر جدی بیندیشند.