آرشیو دوشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۴۹
ایران
۲

دبیر شورای نگهبان: کسانی که ذی صلاح نیستند مشاغل را اشغال نکنند

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اهمیت صیانت از آرای مردم در انتخابات، ویژگی های ناظران را تبیین کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر آیت الله جنتی در همایش جمعی از ناظران این نهاد تصریح کرد: در برخی کشورها نهادی به نام «دادگاه قانون اساسی» وجود دارد که حافظ قانون اساسی این کشورها است اما این نهادها، ظرفیت ها و امتیازهای شورای نگهبان را ندارد و ما افتخار می کنیم که چنین نهادی در ایران و چنین قانون اساسی در جمهوری اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به سیطره احزاب بر آرای مردم در برخی کشورهای مدعی دموکراسی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، هیچ حزبی بر آرای مردم حاکمیت نمی کند. آیت الله جنتی بعد از تبیین کارکرد شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس و نیز تصویب نامه های دولت افزود: شورای نگهبان باید با نظارت بر انتخابات مردمی بودن انتخابات و جمهوریت نظام را هم تضمین کند و تلاشش این باشد که در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، کسانی که ذی صلاح نیستند، این مشاغل را اشغال نکنند بنابراین شورای نگهبان هم جنبه مردمی بودن نظام را تضمین می کند و هم جنبه اسلامی بودن آن را. جنتی با تاکید بر حسن فعالیت نظارتی شورای نگهبان در امر انتخابات گفت: باید تلاش شود، خدای نکرده بی جهت کسی رد یا تایید نشود. ناظران ما باید مسلط به قانون و در سطح بالایی از آموزش، اخلاق، تعهد و هماهنگی باشند تا بتوانند به درستی از آرای مردم پاسداری کنند. وی افزود: به روز بودن ناظران هم لازم است. دشمنان در انتخابات ممکن است نقشه هایی داشته باشند تا افراد ناباب را به مجلس بفرستند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان به جناح های چپ و راست کاری ندارد و همان طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند این دسته بندی ها ساختگی است. ناظران باید به گونه یی باشند که این جناح بندی ها برای آنان مهم نباشد.