آرشیو چهارشنبه ۳ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۵۹
اخبار اقتصادی
۴

وزیرنفت هند: صادرات گاز ایران به هند و پاکستان شرمساری برای آمریکاست

وزیرنفت هند گفت: اگر هند و پاکستان تصمیم به واردات گاز از ایران بگیرند، آمریکایی ها نمی توانند هیچ کاری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیرنفت هند طی مصاحبه ای با روزنامه «ایندین اکسپرس» درباره پروژه 15 ساله ایران با پاکستان و هند گفت: اگرچه آمریکائی ها ابزار زیادی برای تحت فشار قراردادن پاکستان و هند برای عملی نشدن خط لوله صلح در اختیار دارند، اما اگر هند و پاکستان تصمیم به واردات گاز از ایران بگیرند، آمریکا نمی تواند هیچ کار انجام دهد.

«مورلی دئورا» درباره خط لوله صلح افزود: مسلم است که ایران، هند و پاکستان به احداث این خط لوله نیاز دارند و هرکدام براساس مواضع خود در پای میز مذاکره می نشینند، اما همه می دانیم که از نظر سیاسی اگر ایران موفق به احداث این خط لوله شود برای آمریکا شرمساری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر، احداث خط لوله صلح برای پاکستان و هند منافع اقتصادی به همراه دارد، زیرا تهمین امنیت انرژی مهمترین اصل در سیاست خارجی دو کشور محسوب می شود.

«دئورا» درباره اعمال فشار آمریکا بر روی هند برای جلوگیری از احداث این خط لوله گفت: اگرچه اهرم های فشاری که آمریکا در مقابل پاکستان در اختیار دارد، بیشتر است، اما همه درباره فشار آمریکا علیه هند سخن به میان می آورند، در صورتی که توان آمریکا برای اعمال فشار علیه هند به مراتب پایین تر از توان این کشور برای اعمال فشار علیه پاکستان است.

وزیرنفت هند درباره اهمیت صادرات گاز ایران به این دو کشور ، گفت: پاکستان به گاز نیاز دارد اما نیاز این کشور برای گاز به مراتب بیشتر از «ال ان جی» است و از سویی دیگر این کشور به دنبال کسب درآمد حق ترانزیت از ایران به هند نیز هست.

وی تصریح کرد: درباره هند نیز باید گفت: نیاز هند به احتمال قوی در سال های آینده بالاخواهد رفت، لذا واردات گاز از کشور همسایه ای مانند ایران بسیار اقتصادی تر است.

وزیر نفت و گاز هند در ادامه افزود: هند، سه چهارم نیازهای نفتی خود را وارد می کند در نتیجه قیمت نفت در سطح بین الملل همیشه هند را تحت تاثیر قرار می دهد.