آرشیو پنجشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۵۲
اجتماعی
۱۴

کنوانسیون حقوق معلولان هنوز تصویب نشده است / پیوستن به کنوانسیون معلولان به دولت می رود

گروه اجتماعی: در پی بی توجهی دولت به تصویب کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان متن پیشنهادی نهادهای دولتی و غیردولتی معلولان برای پیوستن ایران به این کنوانسیون به دولت می رود.

نماینده تام الاختیار سازمان بهزیستی با اشاره به تشکیل جلسه یی در روز سوم مردادماه گفت: بهزیستی به نمایندگی از وزارت رفاه و تامین اجتماعی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگان سازمان های غیردولتی متنی را در زمینه این کنوانسیون و حمایت آن از جامعه معلولان به وزارت رفاه ارسال می کند. به گزارش ایسنا قرار است این متن به دولت تقدیم شده و از آنجا به نمایندگی از ایران به سازمان ملل ارجاع شود. به گفته دکتر «حسین نحوی نژاد» نماینده تام الاختیار بهزیستی در امور معلولان شنیده هایی مبنی بر تصویب این کنوانسیون در 16 آذرماه سال جاری و همزمان با روز جهانی معلولان وجود دارد.

نحوی نژاد گفت: «تعویق امضای کنوانسیون باعث ایجاد تبلیغات منفی ضد کشور می شود.»

وی با خودداری از اعلام فعالیت های کنوانسیون با قوانین داخلی کشور افزود: «اگر اشکالات الان مطرح شوند، باعث به تعویق افتادن امضای کنوانسیون می شود.»

نحوی نژاد در عین حال اذعان کرد: «کنوانسیون در هیچ مورد با قانون اساسی کشور مغایرت ندارد و ممکن است اشکالاتی از نظر تطبیق با قوانین عادی و داخلی داشته باشد.»

به گفته وی پس از اینکه ایران در زمینه کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان هیچ اقدامی انجام نداد، در خردادماه سال جاری از طرف بهزیستی نامه یی در این زمینه تهیه و به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شد. وی نیز نامه مربوطه را به وزارت امور خارجه ارجاع داد و دستور پیگیری کنوانسیون را صادر کرد. نحوی نژاد با اشاره به تشکیل جلسه 20 تیرماه که با حضور سازمان های دولتی و غیردولتی معلولان، در وزارت امور خارجه تشکیل شد، گفت:«در آن جلسه نیز مشخص شد که همه شرکت کنندگان با کلیات کنوانسیون موافق هستند و حتی نمایندگان قوه قضائیه نیز اشکالی به کنوانسیون وارد نکردند.» با این وجود و با گذشت چهار ماه از تصویب این کنوانسیون ایران هنوز به آن نپیوسته است.

این در حالی است که کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان، پیشبرد و دفاع از حقوق انسانی و حرمت افراد معلول را هدف قرار داده است و تاکنون 101 کشور این کنوانسیون را امضا کرده اند.