آرشیو پنجشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۵۲
سیاسی
۷

گزارش خبرگزاری فرانسه از مذاکرات هسته یی

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها گزارش داد که مذاکره کنندگان هسته یی ایران بعد از تعیین تاریخ بازرسی های حساس آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته یی این کشور روز سه شنبه برای گفت و گوهای بیشتر به منظور حل مساله هسته یی ایران عازم مسکو شدند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری به نقل از دیپلماتی که به علت محرمانه بودن اطلاعات از افشای نامش خودداری کرد، افزود: جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و محمد سعیدی، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور از وین عازم روسیه شدند تا روس ها را به تکمیل ساخت نیروگاه هسته یی بوشهر متقاعد کنند.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات یادشده افزود: وعیدی و سعیدی قرار است به روس ها بگویند که ایران «با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کند و بنابراین روسیه باید در بوشهر از جمله در خصوص آغاز ارسال سوخت هسته یی پیش روی کند و در برابر تحریم های)جدید سازمان ملل(قاطع باشد.»

دیپلمات دیگری گفت که ایرانی ها به دیپلماسی شان در حالی ادامه می دهند که گروه 1«5 متشکل از انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و امریکا که برای به دست آوردن تضمین هایی مبنی بر آنکه ایران به دنبال تسلیحات نیست، مذاکراتی را انجام می دهند که دچار اختلاف شده اند.

این دیپلمات گفت که امریکا در برابر درخواست های روسیه برای به تعویق انداختن تحریم های جدید علیه ایران در حالی که تهران برای حل مسائل با آژانس همکاری می کند، تسلیم شده است.

این گزارش حاکی است: امریکا اصرار دارد که ایران همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم را پیش از آنکه گفت و گوهای چندجانبه بتواند آغاز شود تعلیق کند و در حال جلوگیری از برگزاری نشست های مقدماتی بیشتر خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است.

این دیپلمات اظهار کرد که خاویر سولانا این پیام را از کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا دریافت کرده است. اما این گزارش نمی تواند به سرعت مورد تایید قرار بگیرد.