آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
بین الملل
۵

نخستین گام برای صلح در بحران بزرگ آفریقا فرماندهان شورشیان دارفور به مذاکره نشستند

گروه بین الملل ده ها نفر از سران شورشیان دارفور مذاکره برای یافتن زمینه های تفاهم در تانزانیا را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، این گفت و گوها با میانجیگری سازمان ملل و اتحادیه آفریقا برگزار می شود. یان الیاسون، فرستاده سازمان ملل برای سودان، گفت او امیدوار است که این گفت و گوها به مذاکرات صلح با دولت خارطوم ظرف چند هفته آینده منجر شود. اما یکی از رهبران با نفوذ شورشی این گفت و گوها را تحریم کرده است که نشانه ای از شکاف ها در درون جبهه شورشیان است.

همزمان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، هفته ها و ماه های آتی را «مقطعی حیاتی در جستجو برای یافتن صلح در دارفور» توصیف کرده است.

بان کی مون در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت «تا زمانی که خصومت ها در دارفور ادامه دارد، تلاش ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی و صلح با دوام موفق نخواهد بود.»

عبدالواحد وحید محمد احمد النور، از سران حزب شورشی موسوم به آزادیبخش سودان (اس ال ام)، گفته است که او به هیچ وجه قصد شرکت در گفت و گوهای آروشا، در شمال تانزانیا، را ندارد.

شکاف میان گروه های شورشی عاملی کلیدی در شکست گفت و گوهای قبلی با دولت برای پایان دادن به این جنگ 4 ساله تلقی شد. گفته می شود که دست کم 200 هزار نفر در سال های اخیر در دارفور جان باخته و 2 میلیون نفر از ساکنان آن نیز آواره شده اند.

دولت سودان و شبه نظامیان عرب هوادار آن موسوم به جانجوید به سرکوب جمعیت آفریقایی تبار منطقه متهم هستند اما سازمان ملل برخلاف دولت آمریکا آن را نسل کشی نخوانده است.

گفت و گوهای تانزانیا در پی صدور قطعنامه شورای امنیت در روز سه شنبه برای اعزام 26 هزار صلحبان به دارفور صورت می گیرد. فرماندهان بیش از 10 گروه شورشی به این نشست 3 روزه دعوت شده اند.

این نخستین گام جهت دستیابی به یک معامله صلح با دولت سودان تلقی می شود تا زمینه برای ماموریت صلحبانی سازمان ملل و اتحادیه آفریقا فراهم شود. قطعنامه روز سه شنبه سازمان ملل براساس بندهایی از فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده که به صلحبانان اجازه خواهد داد از غیرنظامیان و امدادرسانان در برابر هرگونه حمله ای دفاع کنند.