آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
بین الملل
۵

پروژه هسته ای تازه اسرائیل در صحرای نقب

گروه بین الملل «بنیامین بن الیعازر» وزیر امور زیربنایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم درصدد احیای طرح های مربوط به احداث یک نیروگاه هسته ای در صحرای «نقب» در جنوب فلسطین اشغالی است.

به گفته وی، در ماه های آتی، این پروژه برای تصویب در اختیار دولت گذاشته می شود. براساس اعلام رادیو رژیم صهیونیستی، در صورت تصویب این پروژه از سوی دولت، کار ساخت این نیروگاه حدود 8 سال طول خواهد کشید و تحقق این امر می تواند تمرکز دوباره بر برنامه تسلیحات هسته ای اسرائیل را باعث شود.

اسرائیل که به ادعای مقام های تل آویو سیاست «ابهام هسته ای» را دنبال می کند، اگرچه تا کنون داشتن یک برنامه تسلیحات هسته ای را آشکارا نه تایید و نه رد کرده است، اما سال گذشته اولمرت برخورداری از تسلیحات هسته ای را به گونه ای ضمنی تایید کرد.

* طرح کشور فلسطین با رهبری فتح

منابع فلسطینی اعلام کردند: «ایهود اولمرت» نخست وزیر اسرائیل و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار دوشنبه درباره چارچوب های اصولی برای تشکیل کشور فلسطینی گفت وگو خواهند کرد. الوطن نوشت: دو طرف پیش از این هم گفت وگوهایی با همین محور انجام داده بودند.

در همین ارتباط، روزنامه فرامنطقه ای «الحیات» هفته پیش از تماس های محرمانه اولمرت - عباس درباره دستیابی به «توافق نهایی» برای تشکیل کشور فلسطینی خبر داده بود. طبق این گزارش به محض آن که میان این دو توافق حاصل شود، عباس دستور برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و شورای قانونگذاری فلسطین را صادر خواهد کرد.