آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
ایران زمین
۱۱

مهاجرت فیل ماهی ها به بستر پاک سفیدرود/تلاش برای حمایت از خاویار ایرانی صورت می گیرد

گروه شهرستانها نسل فیل ماهی خاویاری سفیدرود رو به انقراض بوده و طبق قانون، انحصار صید این ماهی فقط برای سازمان شیلات است.

مهندس طلوعی، رئیس کارگاه شهیدبهشتی درباره تکثیر ماهی خاویار شهر سنگر گفت: ماهی های خاویاری در آب شور دریا زندگی می کنند و برای تخم ریزی به آب شیرین رودخانه می آیند و عمدتا به دلیل حجم زیاد آب رودخانه سفیدرود به این رودخانه وارد می شوند، البته عده کمی از آنها نیز به رودخانه چمخاله می روند.

این ماهی ها مسیر رودخانه را تا محل تولدشان

طی می کنند و هر وقت آماده تخم ریزی باشند زاد و ولد خود را انجام می دهند و عموما تا کنار سدسنگر می آیند و به این دلیل هم کارگاه تکثیر ماهی خاویار را در نزدیکی این سد ساخته ایم.

وی، تکثیر مصنوعی را مهم ترین شیوه نجات ماهی خاویاری دانست و گفت: ما باید ماهی های خاویاری را به صورت مصنوعی و حفاظت شده تکثیر کنیم تا بتوانیم نسل این ماهی را حفظ کنیم.طلوعی، این گونه ماهی خاویاری را، در جهان منحصر به فرد دانست و توضیح داد: ماهیانی که برای تخم ریزی وارد رودخانه سفیدرود می شوند از گونه فیل ماهی هستند که بزرگترین و پرارزش ترین گونه ماهی خاویاری در جهان هستند.

این گونه ماهی خاویاری که در جهان منحصر به فرد است، تمایل دارد تا وارد آب های سفیدرود شود اما متاسفانه خطر انقراض آن جدی است. ما برای حفظ این ماهی مجبوریم بگذاریم وارد رودخانه سفیدرود شوند و پس از آن به تولید و تکثیر مصنوعی آن بپردازیم. متاسفانه صیادان غیرمجاز اجازه این کار را به ما نمی دهند.