آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۴
ایران زمین
۲۰

خدمات توانبخشی به 70 درصد معلولان کرمان

کرمان، خبرنگار «ایران»: استان کرمان بیش از 9 هزار نفر معلول دارد که از این تعداد افرادی هستند که هنوز خدمات بهزیستی دریافت نکرده اند و همچنان در نوبت قرار دارند.

صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه 70 درصد معلولان استان خدمات بهزیستی و توانبخشی دریافت می کنند بیشترین معلولیت در استان را معلولیت ذهنی با 2649 نفر ذکر کرد و گفت: متاسفانه در قسمت هایی از جنوب استان کرمان سختی دسترسی به این مناطق منجر به مشکلات بهداشتی و تغذیه ای شده که در کنار رواج ازدواج های فامیلی باعث افزایش تعداد معلولان ذهنی در این مناطق شده است.

وی گفت: شمار معلولان ضایعه نخاعی استان کرمان 504 نفر است که زلزله بم باعث افزایش ناگهانی تعداد این معلولان در استان شد.

او تعداد مراکز توانبخشی بهزیستی را در استان کرمان 21 مرکز ذکر کرد و گفت: 17790 نفر از بهزیستی استان کرمان خدمات مختلف دریافت می کنند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان درمورد اجرای طرح CBR نیز گفت: در این طرح اعضای هر خانواده ای می توانند اقدامات تخصصی بازتوانی معلول را آموزش ببینند که تاکنون این طرح در شهرستان های رفسنجان، سیرجان، بم و کرمان اجرا شده و 1145 نفر معلول از این طرح بهره می برند.

صادق زاده با اشاره به قدم هایی که برای توسعه ورزشی در میان معلولان برداشته می شود، گفت: 850 نفر از ورزشکاران معلول را به اردوهای ورزشی و فرهنگی اعزام کرده ایم. پارسال نیز 115 مدال در رشته های مختلف ورزشی برای معلولان کرمانی در کشور به دست آمد.

او افزود: 145 نفر از جامعه هدف ما را دانشجویان تشکیل می دهند. که بسته به وضع موجود از آنها حمایت تحصیلی لازم به عمل می آید.

وی همچنین با اشاره به وجود 47 مرکز شبه خانواده در کرمان گفت: از این مراکز 44 مرکز خصوصی و 3 مرکز دولتی که 1400 نفر در آنها پذیرش شده اند.

صادق زاده در ادامه گفت: 328826 کودک کرمانی نیازمند آموزش های پیش دبستانی هستند که متاسفانه فقط 24877 نفر از آنها امکان دریافت این آموزش را دارند. وی در مورد مراکز درمان اعتیاد استان کرمان نیز گفت: 24 مرکز سرپایی با پذیرش 3771 نفر و 2 مرکز بستری معتادان در استان کرمان فعالیت دارند.