آرشیو دوشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۶۸
اخبار اقتصادی
۴

نحوه دریافت تسهیلات صادراتی اعلام شد

به منظور سهولت در دریافت تسهیلات صادراتی از بانک توسعه صادرات ایران، سقف تسهیلات پرداختی به شعب بانک توسعه صادرات ایران ابلاغ شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام این مطلب افزود: براساس سیاست های جدید اعتباری این بانک، سقف اعتباری شعب در اردیبهشت ماه هرسال براساس عملکرد یک دوره دوساله تعیین و به شعب ابلاغ می شود.

«طهماسب مظاهری» گفت: با تفویض اختیاری که به شعب این بانک شده است، هرشعبه تا سقف تعیین شده ای می تواند به طور مستقیم تسهیلات خود را در بخش های ارزی و ریالی دراختیار مشتریان قراردهد.

رئیس هیئت مدیره بانک توسعه صادرات ایران گفت: با سازماندهی مناسبی که صورت گرفته است، «کمیته ها و ارکان اعتباری» در بانک توسعه صادرات ایران تشکیل شده و تصمیم ها چنانچه از سقف هر کمیته ای بیشتر باشد، به رکن اعتباری بالاتری جهت تصمیم گیری ارجاع می شود.

وی در تشریح روند گردش کار و بررسی طرح های مشتریان گفت: مشتری ابتدا می بایست درخواست تسهیلات خود را به شعب ارائه کند، درصورتی که سقف شعبه اجازه دهد و طرح موردتایید کمیته اعتباری شعبه واقع شود، این موضوع به مشتری اعلام شده تا سایر مدارک را جهت انعقاد قرارداد و اعطای تسهیلات به بانک تحویل دهد.

مظاهری تاکید کرد: درصورتی که تسهیلات درخواستی مشتری از سقف شعبه بالاتر باشد، این پیشنهاد در «مدیریت اعتبارات وسرمایه گذاری بانک» و یا در سطوح بالاتر شامل «کمیته اعتباری مرکزی»، «مدیرعامل» و درنهایت در «هیئت مدیره» مطرح و درباره آنها تصمیم گیری خواهد شد.

وی سپس سقف تسهیلات اعطایی برای اشخاص حقیقی را معادل 50درصد اشخاص حقوقی ذکر کرد.

مظاهری در ادامه گفت: به عنوان مثال سقف اعتباری تعیین شده برای شعبه مرکزی این بانک 2تریلیون و 2500 میلیارد ریال برای ضمانت نامه های شرکت در مناقصه و مزایده و تسهیلات ریالی امانی- قراردادی و همچنین 2 تریلیون و 400میلیارد ریال برای تسهیلات ریالی در قبال ال سی (اعتبار اسنادی) یا تسهیلات ارزی با نرخ هفت درصد ابلاغ شده است.

وی سپس به سایر سقف های تعیین شده تسهیلات پرداختی شعبه مرکزی بانک توسعه صادرات ایران اشاره کرد و افزود: همچنین برای گشایش «ال سی» دیداری سقف 800هزار دلار با 10درصد پیش پرداخت تعیین شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پایان تصریح کرد: درخواست های بالاتر از رقم های مذکور به ارکان بالاتر و کمیته های بااختیار بیشتر، ارجاع داده خواهد شد.