آرشیو دوشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۶۸
اخبار ورزشی
۱۳

سرانجام درهای المپیک باز شدبسکتبال ایران آقای آسیا شد

تیم ملی بسکتبال جمهوری اسلامی ایران با پیروزی در فینال جام ملت های آسیا برای اولین بار به مقام قهرمانی قاره کهن نایل آمد. ایران با این پیروزی ارزشمند تنها سهمیه آسیا برای المپیک را به دست آورد تا ارزش های این قهرمانی دو چندان شود.

تیم ایران در حالی به این مهم رسید که دو سه بازیکن ارزشمند و تاثیرگذار خود را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت اما همت و تلاش یاران تیم ملی به همراه درایت ترومن مربی صربستانی این تیم باعث شد تا شادی قابل توجهی برای مردم ایران رقم بخورد.

بسکتبال با بهره مندی از مدیریتی منسجم و حضور یک رئیس دلسوز و کاربلد (محمود مشحون) در راس آن از سالها پیش با توجه ویژه به رده های پایه و کسب قهرمانی در رده جوانان و امیدهای قاره آسیا و نیز کسب مدال برنز از بازی های آسیایی حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرد تا به امروز که نه فقط بسکتبال بلکه ورزش ایران به افتخاری بزرگ دست پیدا کند.

بازیکنان تیم ایران در دیدار نهایی بسیار فکورانه و توانمند ظاهر شدند. ترومن به عنوان یک بازیخوان قهار از اولین روز مسابقات با استفاده از همه نیروهایش بازی به بازی تیم ایران را رو به پیشرفت هدایت کرد. این درست همان گمشده ورزش ماست که اگر رو به سوی مربی خارجی می آوریم از کسانی استفاده کنیم که ورزش ما را حداقل یک پله جلوتر از قبل ببرند و به افتخارات کم نظیر برسانند. مسابقات جام ملت های آسیا در رشته بسکتبال در حالی دنبال شد که به دلیل داشتن تنها سهمیه مستقیم حضور در المپیک چین با کیفیت بالایی برخوردار بود و تیم های حاضر در این رقابت ها با تمام توان به میدان آمده بودند.

به این ترتیب بعد از 47 سال از عمر جام ملت های آسیا ایران برای اولین بار قهرمان این قاره شد و بعد از 59 سال (لندن-1948) برای دومین بار سهمیه حضور در المپیک را به دست آورد.

دیروز و دقایق پایانی دیدار نهایی برای مردم ایران لحظات نفسگیر و پرخاطره ای را رقم خورد که با سوت پایان این دیدار بسیاری از مردم کشورمان همراه با قهرمانان سرافراز بسکتبال اشک شوق ریختند.