آرشیو پنجشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۰۹
اقتصاد
۸

رشداقتصادی جهان ادامه می یابد

اقتصاد جهان رشد سریع خویش را ادامه خواهدداد. براساس گزارش صندوق بین المللی پول که با عنوان «چشم اندازهای اقتصادجهان» منتشر شده، رشد اقتصادجهان از 4‎/9 درصد آوریل گذشته در سالهای 2007 و 2008 به 5‎/2 درصد خواهدرسید.

در این گزارش درباره افزایش رشد اقتصاد خاورمیانه ابرازامیدواری نشده و پیش بینی شده که رشد اقتصاد این منطقه در سال 2007 5‎/5، درصد خواهدبود و طی سال 2008 نیز در همان 5‎/5 درصد باقی خواهدماند.

گفتنی است در زمان صدور گزارش (آوریل گذشته) رشد اقتصاد خاورمیانه اندکی کاهش یافته و به 5‎/4 درصد رسید.

گزارش فوق خاطرنشان می کند توسعه اقتصادی جهان در نیمه اول سال 2007 علی رغم کندی رشد اقتصاد آمریکا طی 4 ماه اول سال، 2007 به سرعت به رشد خود ادامه خواهدداد. براساس گزارش فوق شاخص های موجود حاکی است اقتصاد جهان در چهارماهه دوم سال جاری در بسیاری از مناطق جهان توسعه خوبی خواهدداشت و رشد اروپا و ژاپن از سایر نقاط جهان بیشتر خواهدبود. همچنین رشد اقتصاد در کشورهای چین، هند و روسیه به سرعت خود ادامه خواهدداد.

در این گزارش خاطرنشان شده علی رغم رشد اقتصادی جهان برخی از کشورهای درحال توسعه با فشارهای تورم مواجه خواهندبود.

جیم کاروانا مدیربخش بازارهای سرمایه در صندوق بین المللی پول درباره خطراتی که اقتصاد جهان با آن مواجه خواهدشد، می گوید: علی رغم استمرار رشد سریع اقتصاد جهان خطر تورم روزبه روز بیشتر خواهدشد امری که احتمال دارد بانکها را به تشدید سیاست های پولی وادار کند. بالارفتن ناگهانی و شدید قیمت نفت نیز می تواند یکی از عوامل نگرانی باشد.